Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus (7cr)
Code: K702GL26AOJ-3001
General information
- Enrollment
- 11.11.2019 - 15.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
Evaluation scale
H-5
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Opintojakso/lukukausiprojekti toteutuu ajalla 9.1.-18.5.2020
Materials
Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes.
Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes.
Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL.
Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry.
Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.
Teaching methods
Opintojaksoon/lukukausiprojektiin orientaatio Kahoot-opetusmenetelmän avulla. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien välitehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot ja opintokäynti Keskitettyyn palvelutarpeen arviointiin ja tutustuminen palveluneuvontaa tarjoavaan yksikköön.
Lukukausiprojektin oppimistehtävänä opiskelija rakentaa lukukauden ajan omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa. Oppimisprosessia ohjataan sovittuina aikoina opettajien taholta.
Lukukausiprojektiin sisältyy ammatillisuutta vahvistava 10 opintopisteen laajuinen harjoittelu ajalla 17.2.- 17.4. Ennen harjoittelun alkua toteutuu Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp (vk 7) ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella (vk 17).
Employer connections
Lukukausiprojektiin sisältyy ammatillisuutta vahvistava 10 opintopisteen laajuinen harjoittelu ajalla 17.2.- 17.4. Ennen harjoittelun alkua toteutuu Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp (vk 7) ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella (vk 17).
Harjoitteluun valmentavan Training Campin aikana toteutetaan Kemin kaupungin kanssa hyvinvointia edistävät kotikäynnit. Opintokäynti Keskitettyyn palvelutarvearviointiin ja tutustuminen palveluneuvontaa tarjoavaan yksikköön.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaakuvata ja valita tarkoituksenmukaisiaorientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaakuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioidaerilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.
Qualifications
NULL