Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus (7op)

Toteutuksen tunnus: K702GL26AOJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 15.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Anne Jokelainen
Vastuuopettaja
Tuula Ahokumpu
Ryhmät
KA72G18S
Geronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2018
Opintojakso
K702GL26AOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Suomeksi
Opiskelija osaa palveluohjauksellisen työotteen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisestiyhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija tietää keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Sisältö

Teemat:
- Strategialähtöinen toiminnanohjaus
- Yhteiskunnan toiminta ja yhteiskuntapolitiikan osa-alueet
- Ikääntyneen väestön palvelut:julkinen,yksityinenja kolmas sektori, omais- ja perhehoito
- Palveluohjaus
- Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö

Aika ja paikka

Opintojakso/lukukausiprojekti toteutuu ajalla 9.1.-18.5.2020

Oppimateriaalit

Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes.
Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes.
Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL.
Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry.
Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon/lukukausiprojektiin orientaatio Kahoot-opetusmenetelmän avulla. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien välitehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot ja opintokäynti Keskitettyyn palvelutarpeen arviointiin ja tutustuminen palveluneuvontaa tarjoavaan yksikköön.
Lukukausiprojektin oppimistehtävänä opiskelija rakentaa lukukauden ajan omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa. Oppimisprosessia ohjataan sovittuina aikoina opettajien taholta.
Lukukausiprojektiin sisältyy ammatillisuutta vahvistava 10 opintopisteen laajuinen harjoittelu ajalla 17.2.- 17.4. Ennen harjoittelun alkua toteutuu Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp (vk 7) ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella (vk 17).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lukukausiprojektiin sisältyy ammatillisuutta vahvistava 10 opintopisteen laajuinen harjoittelu ajalla 17.2.- 17.4. Ennen harjoittelun alkua toteutuu Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp (vk 7) ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella (vk 17).
Harjoitteluun valmentavan Training Campin aikana toteutetaan Kemin kaupungin kanssa hyvinvointia edistävät kotikäynnit. Opintokäynti Keskitettyyn palvelutarvearviointiin ja tutustuminen palveluneuvontaa tarjoavaan yksikköön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseentyöotteeseen. Opiskelija osaa ohjatusti työskennelläyhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa luetella keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa ohjatusti dokumentoida tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaakuvata ja valita tarkoituksenmukaisiaorientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaakuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioidaerilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun