Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology (15cr)
Code: K702GL25OJ-19002
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 27.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.08.2020 - 14.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 15 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Sari Arolaakso
- Anne Jokelainen
- Anne Puro
- Taina Liu
- Tuula Ahokumpu
- Teacher in charge
- Sari Arolaakso
- Course
- K702GL25OJ
Evaluation scale
H-5
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Materials
mm
Elo, S. 2006. Teoria pohjoissuomalaisten kotona asuvien ikääntyneiden hyvinvointia tukevasta ympäristöstä. Oulun yliopisto 2006.
Hartikainen, S. & Lönnroos, E. 2008. (toim). Geriatria; Arvioinnista kuntoutukseen.
Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen.T. 2013. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
ICF. 2004.Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Helsinki, Stakes.
Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2011. Kuntoutuksen perusteet. Helsinki, WSOY.
Järvikoski, A. 2010. www.kuntoutusportti.fi/Kutke-päivät 2010
Koskinen, S., Pitkälä, K. & Saarenheimo M. 2008. Gerontologinen kuntoutus. Julkaisussa Rissanen P, Kallanranta T, Suikkanen A (toim.) Kuntoutus. Helsinki, Duodecim, 547-563.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 1.
Pikkarainen, A. 2013. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja. Osa 2
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN RAPORTTEJA 7 / 2017, Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79348/YMra_7_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansalliset ja kansainväliset artikkelit.
Teaching methods
Opetuksessa korostuu itsenäinen työskentely, yhteistoiminnallisuus ja vastuullisuus. Opetus toteutuu lähi- ja AC-tunneilla ja opetuksessa hyödynnetään ryhmätyöskentelyä. Opiskelijat perehtyvät ryhmissä annettuihin gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian teemoihin ja laativat esityksen muulle ryhmälle. Opiskelijat ovat mukana toteuttamassa Seniori-messuja Kemissä. Opintojakson aikana toteutetaan monialainen innovaatiotyöpaja.
Opintojakson aikana opiskelijat hyödyntävät Moodle-alustaa oppimisen tukena.
Employer connections
Osallituminen Vanhustenviikolla Kemissä järjestettäville Seniori-messuille.
Messuilla opiskelijat toteuttavat halukkaille messukävijöille toimintakyvyn arviointia ja terveyden ja hyvinvoinnin ohjausta ja neuvontaa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Hyvä
Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen ja kuntoutumista edistävän työtavan käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää sosiokultuurisiaja kuntouttavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa huomioiden mahdollisetmuistisairaudet.Opiskelija osaa kuvata geronteknologian ja sen osa-alueet sekä siihen liittyvät eettisen kysymykset. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä sekä käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin. Opiskelija saavuttaa ammatissa toimimisessa ja ammatillisen kehittymisen kannalta hyvän englannin kielen ja viestinnän taidon. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa laaja-alaisestikuvatkuntoutuksen ja kuntoutumista edistävän työtavan käsitteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutumisprosessin ja laatia yksilöllisen ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävän suunnitelman. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisiasosiokultuurisia kuntouttavia menetelmiä yksilö- ja ryhmätoiminnassa huomioiden mahdollisetmuistisairaudet. Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti geronteknologian ja sen osa-alueet sekä siihen liittyvät eettisen kysymykset. Opiskelija osaa arvioida yksilöllisesti apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa ja tukea ikäihmistä apuvälineiden käytössä sekä käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin. Opiskelija saavuttaa ammatissa toimimisessa ja ammatillisen kehittymisen kannalta sujuvan englannin kielen ja viestinnän taidon. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Qualifications
NULL