Siirry suoraan sisältöön

Tuotekehitysprojekti (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL31OJ-18002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 30.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Anssi Ylinampa
Juhani Angelva
Petri Hannula
Vastuuopettaja
Petri Hannula
Ajoitusryhmät
Luento 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Luento 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
R54T18S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
Pienryhmät
Luento 1
Luento 2
Opintojakso
R504TL31OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa alalle tyypillisiä ketteriä menetelmiä projektin vaiheistukseen sekä tuottaa menetelmän vaatiman dokumentaation. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia työvälineitä ja menetelmiä käytännön tuotekehitysprojektin läpivientiin ja ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija osaa hyödyntää projektin ulkoisessa ja sisäisessä tiedottamisessa erilaisia viestintäkanavia ja -välineitä sekä harjaantuu argumentoivaan ja analysoivaan kirjalliseen ja suulliseen raportointiin.

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Kevät 2020 Rantavitikan kampus.

Oppimateriaalit

Opintojaksojen aikana annettavat tehtävät tulevat opiskelijoiden saataville Moodle työtilan kautta.
Oheiskirjallisuutena toimii mm.
Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto
Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/about-scrum/overview?gclid=EAIaIQobChMI3JHs99KR5QIVxawYCh33MwQXEAAYASAAEgJq5_D_BwE

Opetusmenetelmät

Tuotekehitysprojektin tarkoituksena on tutustua kokonaisen tuotteen suunnitteluprosessiin projektioppimisen kautta. Tuotekehitysprojektin aikana opiskelijat tekevät kausiprojektin, jonka aika he rakentavat tuotteen idea vaiheesta prototyypiksi.
Tuotekehitysprojektiin on integroitu seuraavat opintojaksot:
1. Yrittäjyys ja liiketoiminta
2. Tuotekehitys
3. Järjestelmäläheinen ohjelmointi
4. Tiedonhallinta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kausi projektin aihe tulee tilanteen salliessa mahdollisesti T&K-hankkeesta. Jos meneillään ei ole T&K hanketta, projekti toteuttaa ajankohtaisen toteutuksen, jolla on mahdollista saada sidos paikalliseen elinkeinoelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Projektin lopputulos, kaksi näyttöpäivää ja annettujen harjoitustehtävien suorittaminen toimii kokonaisuuden lopputyönä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa. Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista. Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella. Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista. Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia– ja kielivirheitä ja –puutteita. Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti– ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista. Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä, Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti. Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun