Pelimoottorit (5op)
Toteutuksen tunnus: R504TL27OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 11.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.09.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Opettajat
- Petri Hannula
- Vastuuopettaja
- Petri Hannula
- Ajoitusryhmät
- Luento 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
- Luento 2 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
R54T19STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
- Pienryhmät
- Luento 1
- Luento 2
- Opintojakso
- R504TL27OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä pelimoottorin keskeiset toimintaperiaatteet ja käyttää pelimoottoria toteuttaessaan toimintoja virtuaalimailmaan. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin toiminnallisuuksia.
Sisältö
Opiskelija osaa määritellä pelimoottorin keskeiset toimintaperiaatteet ja käyttää pelimoottoria toteuttaessaan toimintoja virtuaalimailmaan. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin toiminnallisuuksia.
Oppimateriaalit
Opinnon alussa ilmoitettavat pelimootoreiden ohjeet. Valmistajien verkkomateriaalit ja sähköiset lähteet.
Pelimootoreiden dokumentaatio. Valmistajien verkkomateriaalit ja sähköiset lähteet.
Opintojaksolla käytetään Unity ja UnrealEngine-pelimoottoreita. Käytössä on Unityn ja UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
McCaffrey, M. (2017). Unreal engine VR cookbook: Developing virtual reality with UE4. Boston: Addison-Wesley.
Sanders, A. (2017). An introduction to Unreal Engine 4. Boca Raton, FL: CRC Press.
Opetusmenetelmät
Harjoitukset, työpajat ja projekti. Opiskelijat voivat osan harjoituksista suorittaa yksilö, tai ryhmätöinä. Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot, joiden kautta valtaosa teoriasisällöstä ja harjoituksista jaetaan. Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen ( oppimispäiväkirja ) järjestetään. Opintojaksolla ei ole esitieto vaatimuksia. Opintojakso integroituu osaksi Sulautettujen järjestelmien kiertotalouspeliohjelmistoprojektia, jonka kautta opintojakson projektitehtävänanto tulee.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin aihe pyritään etsimään paikallisen elinkeinoelämän piiristä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitustyöt ja oppimispäiväkirja ovat palautettavissa opintojakson ajan. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perusominaisuuksia. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa toteuttaa pelitason. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee pelikehityksen oppimistehtävät itsenäisesti. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee pelikehityksen oppimistehtävät itsenäisesti ja osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee pelikehityksen oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti soveltaen osoittamalla kykyä soveltaa haastavampia tekniikoita omiin peliprojekteihinsa. Pelien käytettävyys, visuaalisuus, toimivuus sekä tekeminen ovat korkealaatuisia.
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso. Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laatuun ja määrään ( Painotus laadussa ) perustuen. Lisäksi näyttöpäivän arvosanalla on vaikutus arvosanaan.