Siirry suoraan sisältöön

Sähköiset palvelut ja asiointi sosiaali- ja terveysalalla (5op)

Toteutuksen tunnus: K701SL53OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 25.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2020 - 15.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettajat
Teija Kynkäänniemi
Vastuuopettaja
Teija Kynkäänniemi
Ryhmät
KA71S18K
Sosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2018
Opintojakso
K701SL53OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi suoritetaan verkossa tavanomaista intensiivisemmässä tahdissa (kesto viisi viikkoa).

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee liikkuvien ja sähköisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet
- osaa ohjata asiakkaita sähköisten ja liikkuvien palvelujen käyttämisessä ja verkkoympäristöissä kohtaamisessa
- ymmärtää ja osaa arvioida sähköisten palvelujen merkityksen ja haasteet asiakasta osallistavien sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä
- tunnistaa erilaisia sovellusmahdollisuuksia sähköisten palvelujen kehittämisessä
Sisältö:
- asiakaslähtöiset liikkuvat ja sähköiset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- sähköiseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja

Sisältö

- asiakaslähtöiset liikkuvat ja sähköiset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- sähköiseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja

Aika ja paikka

Verkkokurssi.Suoritetaan viikoilla 3-7.

Oppimateriaalit

Tarja Kauppila & Kati Kiiski & Mari Lehtonen 2018. Sähköhelmenkalastus - sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet
Leena Viinamäki (toim.) 2019. Että asioita voisi hoitaa myös sähköisesti tarvittaessa.
Opettajan kokoama muu digitaalinen materiaali löytyy kurssin Moodle-alustalta

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, joka sisältää orientaatioluennon (2h) sekä palautekeskustelun (2h) Adobe Connectissa (kuunneltavissa nauhoitteena myös jälkeenpäin).
Kurssilla perehdytään viikottaisiin teemoihin opettajan johdantovideon avulla, jonka jälkeen opiskelija perehtyy aihealueeseen itsenäisesti ja suorittaa ohjeistuksen mukaisen oppimistehtävän. Kurssin päätteeksi opiskelija reflektoi omaa oppimistaan kurssin kokoavassa tehtävässä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia. Opiskelijan ajankäyttö ajoittuu viiden viikon ajanjaksolle sisältäen itsenäistä opiskelua ja viikottaisia oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa ammattialan liikkuvien ja sähköisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet sekä osaa ohjata asiakkaita sähköisten palvelujen käyttämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa käyttää ammattialan liikkuvia ja sähköisiä asiointipalveluja sekä osaa hyödyntää asiakastyössä sähköisten palvelujen erilaisia sovellusmahdollisuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ammattialan liikkuvia ja sähköisiä asiointipalveluja.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun