Sähköiset palvelut ja asiointi sosiaali- ja terveysalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL53OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 25.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.01.2020 - 15.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Teija Kynkäänniemi
- Vastuuopettaja
- Teija Kynkäänniemi
- Ryhmät
-
KA71S18KSosiaalialan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2018
- Opintojakso
- K701SL53OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssi suoritetaan verkossa tavanomaista intensiivisemmässä tahdissa (kesto viisi viikkoa).
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee liikkuvien ja sähköisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet
- osaa ohjata asiakkaita sähköisten ja liikkuvien palvelujen käyttämisessä ja verkkoympäristöissä kohtaamisessa
- ymmärtää ja osaa arvioida sähköisten palvelujen merkityksen ja haasteet asiakasta osallistavien sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä
- tunnistaa erilaisia sovellusmahdollisuuksia sähköisten palvelujen kehittämisessä
Sisältö:
- asiakaslähtöiset liikkuvat ja sähköiset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- sähköiseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja
Sisältö
- asiakaslähtöiset liikkuvat ja sähköiset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- sähköiseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja
Aika ja paikka
Verkkokurssi.Suoritetaan viikoilla 3-7.
Oppimateriaalit
Tarja Kauppila & Kati Kiiski & Mari Lehtonen 2018. Sähköhelmenkalastus - sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet
Leena Viinamäki (toim.) 2019. Että asioita voisi hoitaa myös sähköisesti tarvittaessa.
Opettajan kokoama muu digitaalinen materiaali löytyy kurssin Moodle-alustalta
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, joka sisältää orientaatioluennon (2h) sekä palautekeskustelun (2h) Adobe Connectissa (kuunneltavissa nauhoitteena myös jälkeenpäin).
Kurssilla perehdytään viikottaisiin teemoihin opettajan johdantovideon avulla, jonka jälkeen opiskelija perehtyy aihealueeseen itsenäisesti ja suorittaa ohjeistuksen mukaisen oppimistehtävän. Kurssin päätteeksi opiskelija reflektoi omaa oppimistaan kurssin kokoavassa tehtävässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133 tuntia. Opiskelijan ajankäyttö ajoittuu viiden viikon ajanjaksolle sisältäen itsenäistä opiskelua ja viikottaisia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija tietää ja tunnistaa ammattialan liikkuvien ja sähköisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet sekä osaa ohjata asiakkaita sähköisten palvelujen käyttämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa käyttää ammattialan liikkuvia ja sähköisiä asiointipalveluja sekä osaa hyödyntää asiakastyössä sähköisten palvelujen erilaisia sovellusmahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ammattialan liikkuvia ja sähköisiä asiointipalveluja.
Esitietovaatimukset
NULL