Siirry suoraan sisältöön

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen ohjattu harjoittelu (17op)

Toteutuksen tunnus: K702H40OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 14.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.01.2020 - 26.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
17 op
Lähiosuus
17 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Hannele Pietiläinen
Pipsa Vilen
Johanna Frant
Sinikka Johansson
Sirpa Orajärvi
Vastuuopettaja
Sirpa Orajärvi
Ryhmät
K72H17K
Sairaanhoitajakoulutus (päiväopiskelu) Kemi kevät 2017
KA72H17K
Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2017
Opintojakso
K702H40OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija:
- Kehittää potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä laadullisesti ja taloudellisesti näyttöön perustuen
- Syventää monialaisia tietojaan ja taitojaan potilaan/ asiakkaan hoitotyön suunnitelman laadinnassa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- Kehittää itseään ja sairaanhoitajan työtä moniammatillisissa verkostoissa
- Käyttää erilaisia tietojärjestelmiä hoidon/ asiakastyön apuvälineenä
- Muodostaa kokonaisnäkemyksen organisaatioiden hoitotyön hallinnosta ja tunnistaa hallinnollisen toiminnan osaksi potilaan/ asiakkaan kokonaisvaltaista hoitotyötä

Sisältö

HARJOITTELUN ARVIOINNIN OSAAMISALUEET
Opiskelijan oppimisprosessi:
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.
Eettinen osaaminen:
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen:
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.
Opetus- ja ohjausosaaminen:
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen:
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen:
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.

Aika ja paikka

vk 7 , TC 11-14.2 luokka. Kosmos 2031, mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelupaikat käytännön harjoittelu 17.2-19.4.2020
vk 4-7 välillä eri luokat erillisen ohjelman mukaan SIKI- ja AKUUTTI-PERIOP ryhmillä

Oppimateriaalit

Case tehtävät

Opetusmenetelmät

Työpajat
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Alumni ja asiantuntijavierailut työpajoissa
Harjoittelu eri hoitotyön ympäristöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tieto puuttuu

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/hylätty
Arvioinnin menetelmät: Itsearviointi, ohjaajien arviointi, vertaisarviointi dialogisella keskustelulla.
Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla. Oppimisprosessin itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaajien palaute.

Eettinen osaaminen
Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä

Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö. Yhteistyö ja vuorovaikutus keskittyy yksikön perustehtävään kuuluvaan tavoitteelliseen toimintaan.

Opetus- ja ohjausosaaminen
Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.

Päätöksenteko-osaaminen
Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.

Hoitotyön kliininen osaaminen
Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien ja välineiden käyttäminen. Hoitosuhdetyöskentely. Tutkimus- ja hoitotoimenpiteet. Ergonomia. Aseptiikka. Neste- ja lääkehoito.

Hylätyn harjoittelun kriteerit
Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
- eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
- potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
- yhteistyötaidoissa puutteita
- hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
- epäkollegiaalinen toiminta
- oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
- oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
- motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
- harjoittelun suunnittelemattomuus
- oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
- työelämätaidoissa puutteita

Siirry alkuun