Kehittävä opinnäytetyö ja asiantuntijaviestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: R81ML41OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.09.2019 - 27.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Restonomikoulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Restonomikoulutus
- Opettajat
- Sisko Häikiö
- Matti Liimatta
- Heidi Minkkinen
- Mervi Angeria
- Ryhmät
-
R81M16SRestonomikoulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2016
- Opintojakso
- R81ML41OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kehittämistyön periaatteita ja restonomin opinnäytetyölle asetetut tavoitteet. Hän saa valmiudet oman opinnäytetyön aiheen jäsentämiseen ja osaa hankkia, käsitellä ja arvioida aiheeseen soveltuvaa tietoa. Hän osaa viestiä ammattialasta ja aiheestaan eri kohderyhmille.
Lukukausiteema: Kehittävä verkostoissa toimiminen
Sisältö
- Kehittämistyön periaatteet
- Kehittävän opinnäytetyön tavoitteet ja osa-alueet
- Työelämän kehittämistarpeiden (ongelmien, ilmiöiden, haasteiden) tunnistaminen ja jäsentäminen
- Aiheeseen soveltuvan tiedon hankinta, käsittely ja arviointi
- Asiantuntijaviestintä ammattialasta ja aiheesta eri viestintäkeinoja hyödyntäen
- Oman opinnäytetyön aihepiirin jäsentäminen
- Opinnäytetyön aloittaminen ja kirjoitusprosessin käynnistäminen
Oppimateriaalit
Angeria, M., Häikiö, S. & Liimatta, M. 2016. Kehittävä ja kehittyvä restonomin opinnäytetyö. Lumen 2/2016. Viitattu 4.9.2017 https://blogi.eoppimispalvelut.fi/lumenlehti/2016/09/29/kehittava-ja-kehittyva-restonomin-opinnaytetyo/.
Angeria, M. & Liimatta, M. Työelämää kehittävät opinnäytetyöt. Teoksessa K. Koivunen (toim.) Olemme talenttia. Tarinoita matkailuosaamisen kehittämisestä työelämän ja koulutuksen kohtaamispisteissä. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja 2017: 1, 36-40. Viitattu 4.9.2017 http://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=55a3f0d5-40b7-4b85-b008-8eb947c4f690.
Moilanen, T., Ojasalo, K. & Ritalahti, J. 2014 tai 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (osaamistestin materiaali)
Lisäksi lukumateriaalia, joka on ilmoitettu Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisena verkkototeutuksena Adobe Connectissa ja Moodlessa neljästi lukuvuodessa: syys-, tammi-, huhti- ja kesäkuussa. Opintojakso korvaa R801M28B Opinnäytetyön menetelmäosaaminen -opintojakson. Opintojakso liittyy kiinteästi opinnäytetyöhön, minkä vuoksi on suositeltavaa, että opintojaksolle osallistutaan siinä vaiheessa, kun oman opinnäytetyön aloittaminen on ajankohtaista.
Opintojaksossa on sekä itsenäistä että ryhmätyöskentelyä. Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, nauhoitettuja luentoja, lukumateriaaleja, oppimistehtäviä sekä ryhmä- ja ohjauskeskusteluja. Toteutuksessa korostuvat opiskelijan itsensä johtaminen ja ajan hallinta sekä vertaisoppiminen. Oppimista ja osaamisen kehittymistä ohjataan ohjauskeskusteluissa sekä oppimistehtävistä annettavien palautteiden avulla.
Alustava toteutussuunnitelma:
ennen vko 39 Ennakkotehtävä
vko 39-43 Osaamistesti Moodlessa
vko 39 Kehittämistyön periaatteet ja kehittävän opinnäytetyön osa-alueet sekä oman opinnäytetyön aihepiirin jäsentäminen (ohjaustapaaminen 24.9. klo 9-12 AC:ssa)
vko 40 Tehokas tiedonhaku aihepiiristä (ohjaustapaaminen 30.9. klo 10.15-11.45 AC:ssa)
vko 41 Asiantuntijaviestintä ammattialasta ja aiheesta (ohjaustapaaminen 8.10. klo 12.30-14 AC:ssa)
vko 42 Opinnäytetyön aiheen esittäminen
vko 43 Opinnäytetyö ohjaukset jatkuvat (opariryhmä lokakuu 2019, erillinen ilmoittautuminen opintojaksolle)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija ei osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa. Opiskelija ei osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija ei osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta eri kohderyhmille. Opiskelija ei osaa käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista lähteistä heikosti ja tarvitsee paljon tukea tiedonhankinnassa. Tiedon luotettavuuden arviointi on vähäistä. Opiskelija osaa kuvata työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä pääpiirteissään ja tarvitsee paljon tukea aiheen jäsentämiseen. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille, mutta tarvitsee paljon tukea.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita pinnallisesti. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista lähteistä pinnallisesti. Tiedon luotettavuuden arviointi on pinnallista. Opiskelija osaa kuvata työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille pääpiirteissään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita.
Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä arvioida tiedon luotettavuutta. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita kattavasti sekä esittää ratkaisu- ja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä monipuolisesti sekä arvioida tiedon luotettavuutta perustellusti. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä perustellusti. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita kattavasti ja monipuolisesti sekä esittää perusteluja ratkaisu- ja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä monipuolisesti ja kattavasti sekä arvioida tiedon luotettavuutta perustellusti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä perustellusti ja innovatiivisesti. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille.
Esitietovaatimukset
NULL