Skip to main content

Services and case management for the aging population (7cr)

Code: K702GL26AOJ-3004

General information


Enrollment
01.10.2021 - 06.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2022 - 11.02.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 46
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Tanja Marjanen-Korkala
Anne Jokelainen
Teacher in charge
Anne Jokelainen
Course
K702GL26AOJ

Evaluation scale

H-5

Objective

Tieto puuttuu

Content

Tieto puuttuu

Location and time

Opintojakson teoriaosuus toteutuu ajalla 13.1.2022 - 11.2.2022

Materials

Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes.
Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes.
Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL.
Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry.
Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.

Teaching methods

Opintojaksoon orientoituminen alustavan luennon ja opintojakson tehtävien kautta. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien tehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot mahdollisuuksien mukaan.
Henkilökohtaisena oppimistehtävänä opiskelija rakentaa omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa teoriaopintojen ajan ennen käytännön harjoittelua. Lisäksi opiskelijat toteuttavat parityönä Case-harjoitustehtävän. Teoriaopintojakson lopussa opiskelijat suorittavat palveluohjauksen kokonaisuuteen liittyvän tentin. Oppimisprosessia ohjataan sovittuina aikoina opettajien taholta.

Employer connections

Hyväksytysti suoritettujen teoriaopintojen jälkeen käynnistyy opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa, joka toteutuu ajalla 14.3.2022- 6.5.2022. Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 14.2.2022-18.2.2022 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 9.5.2022-13.5.2022. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa ja niille osallistumista edellytetään.

Exam schedules

Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kahdella kirjallisella tuotoksella arviointiasteikolla Hylätty-K5, sekä lopputentti arvioinnilla Hylätty-Hyväksytty.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaakuvata ja valita tarkoituksenmukaisiaorientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaakuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioidaerilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Qualifications

NULL

Go back to top of page