Multidisciplinary assessment competency (10cr)
Code: K702GL22OJ-18004
General information
- Enrollment
- 01.10.2021 - 03.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 15.04.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 32
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Sari Arolaakso
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Teacher in charge
- Sari Arolaakso
- Groups
-
KA72G21SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2021
- Course
- K702GL22OJ
Evaluation scale
H-5
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Materials
Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia;
STAKES 2005. ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus; Suomi,
Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.
Hartikainen & Lönnroos (toim) 2008. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen. s. 15-30.
Pohjalainen, P & Salonen, E. Toimintakyky vanhuudessa - mitkä tekijät sitä määrittävät?. Gerontologia 4 / 2013.
Jyrkämä, J. 2013. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Heikkinen & Jyrkämä & Rantanen (toim.). Gerontologia.
THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky
Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Teaching methods
Opintokokonaisuus toteutuu projektimuotoisena, jossa projektina on Ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttaminen. Toteutat toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin valitsemallesi kummivanhukselle. Lähiopetustunneilla sekä AC:ssa käydään läpi toimijuuteen ja toimintakyvyn arviointiin liittyvää teoriaa sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien menetelmien käyttöä hyödyntäen THL:n TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntään kummivanhusprojektissasi. Projektin toteuttamiseen saat ohjausta lähiopetustunneilla.
Lisäksi toiminnallinen anatomia käydään läpi arjen suoritusten ja toimintojen kautta: suurimmat lihakset / lihasryhmät, jotka osallistuvat makuulta istumaan nousuun, istumasta seisomaan nousuun, pystyasennon hallintaan, eteen kurkotukseen sekä luusto näiltä alueilta. Hermo-lihasliitos ja hermoston toiminta käydään lyhyesti läpi, jotta ymmärrät liikkeen ja liikkumisen edellytykset hermoston toiminnan osalta.
Employer connections
Projektin toteutus ja kummivanhuksen arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössään, kotona tai palveluasumisyksikössä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä.Opiskelija osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä. Opiskelija osaa kuvata ja analysoida kehon rakenteet ja toiminnan sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa kartoittaa laajasti ikäihmisen palvelutarpeen. Opiskelija osaa käyttäätarkoituksenmukaisesti erilaisia ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.
Qualifications
NULL