Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot (12op)
Toteutuksen tunnus: R702HL22AAOJ-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 23.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 12 op
- Lähiosuus
- 12 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
- Opettajat
- Jaana Pätsi
- Outi Mikkola
- Johanna Rintala
- Tiina Siro
- Taina Liu
- Katja Saukkoriipi
- Niina Määttä
- Hanna Lähde
- Hanne Luosujärvi
- Anne Rautio
- Sari Petäjä
- Noora Majava
- Vastuuopettaja
- Marika Kunnari
- Ryhmät
-
RA72H21KTSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) 2, Rovaniemi, kevät 2021
- Opintojakso
- R702HL22AAOJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Osaat vastata yksilön hoidon tarpeeseen kokonaisvaltaisesti hyödyntäen uuden teknologian ja digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia hoitotyön prosessin eri vaiheissa. Tunnistat ammatillisen vastuusi hoitotyössä. Osaat kuvata turvallisen lääkehoitoprosessin ja farmakologian perusteet ja hallitset lääkelaskennan.
Osaat kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi yksilön ohjausta digitaalisia välineitä apuna käyttäen.
Ymmärrät tietoturvallisuuden merkityksen hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
Osaat selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät.
Osaat laatia kirjallisen raportin, jossa yhdistät näyttöön perustuvan tiedon.
Sisältö
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Potilasturvallinen hoitotyö
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaamisen perusteet
Ihmisen elinjärjestelmät
- Ihmiskehon anatomian ja fysiologian perusteet
Aika ja paikka
Syksy 2021
- Rovaniemen kampus
- Virtuaaliympäristö
Oppimateriaalit
Oppiportin sähköinen materiaali, Docca-kirjaamisalusta, Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien laatimisohjeet, opintojaksolla annettava muu mahdollinen materiaali
Kirjamateriaalia:
Anatomian kirjaksi kelpaa muitakin painoksia, huomioi että kirjat on tarkoitettu ammattikorkeakoulussa opiskeleville.
Esimerkiksi Leppäluoto Juhani, Kettunen Raimo, Rintamäki Hannu. 2017. Anatomia ja fysiologia. Sanoma Pro.
Rautava-Nurmi Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja & Vuorinen Sinikka. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro.
Saano Susanna, Taam-Ukkonen Minna 2018. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro.
Opetusmenetelmät
Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), verkko-opiskelu, projektityöskentely
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. oppiportti, terveyskylä. ENVI, harjoitteluympäristöt, AC, itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät:
- Ennakkomateriaali webinaareihin ja taitopajoihin
- Työpajatyöskentely ennakkotehtävien pohjalta ja tehtävien työstäminen webinaareissa ennen työpajaa.
- Verkkotestit, opintojakson kokoava verkkotentti ja osaamisen näyttö
Oppimisen ohjaus ja palaute:
-Yksilö- ja ryhmäohjaus
- Suullinen ja kirjallinen palaute
- Vertaisarviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu omana opintojaksonaan
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson eri vaiheissa on verkkotestejä esimerkiksi anatomiasta ja aseptiikasta.
Kliinisen hoitotyön tentti on maaliskuussa ja osaamisen näyttö toukokuussa 2021
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Taitopajoihin valmistavat webinaareiden sisällön opiskelija opiskelee itsenäisesti
Taitopajat videointi tehtävänannon mukaisesti sisältäen kirjallisen osion
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 12 op joka vastaa 324h opiskelijan työaikaa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Hyvä
Kiitettävä
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja nimeät lääkehoitoprosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Nimeät joitakin keskeisiä hoitotyön ammattienglannin termejä ja käytät niitä hoitotilanteissa.
Englannin kielen arviointi perustuu valtakunnallisiin englannin kielen suullisen ja kirjallisen kielitaidon perusteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja perustelet toimintasi lääkehoitoprosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Käytät hoitotyön ammattienglannin perussanastoa hoitotyössä sekä tunnet vaativampaakin alakohtaista termistöä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja arvioit toimintaasi lääkehoitoprosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Käytät taitavasti ja täsmällisesti hoitotyön ammattienglannin perussanastoa sekä vaativampaa alakohtaista termistöä hoitotyössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa