Siirry suoraan sisältöön

Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot (12op)

Toteutuksen tunnus: R702HL22AAOJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.09.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
12 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettajat
Anne Immonen
Johanna Rintala
Outi Mikkola
Taina Liu
Tiina Siro
Heikki Erola
Anne Rautio
Sari Petäjä
Marko Vatanen
Katja Saukkoriipi
Outi Tieranta
Vastuuopettaja
Marika Kunnari
Ajoitusryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
RA72H20S
Sairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
Opintojakso
R702HL22AAOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Osaat vastata yksilön hoidon tarpeeseen kokonaisvaltaisesti hyödyntäen uuden teknologian ja digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia hoitotyön prosessin eri vaiheissa. Tunnistat ammatillisen vastuusi hoitotyössä. Osaat kuvata turvallisen lääkehoitoprosessin ja farmakologian perusteet ja hallitset lääkelaskennan.
Osaat kuvata terveyden edistämisen periaatteet ja toimia terveyttä edistävien arvolähtökohtien mukaisesti. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessasi yksilön ohjausta digitaalisia välineitä apuna käyttäen.
Ymmärrät tietoturvallisuuden merkityksen hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
Osaat selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät.
Osaat laatia kirjallisen raportin, jossa yhdistät näyttöön perustuvan tiedon.

Sisältö

Teemat ja keskeiset sisällöt:
Potilasturvallinen hoitotyö
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Potilasturvallisuus

Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaamisen perusteet

Ihmisen elinjärjestelmät
- Ihmiskehon anatomian ja fysiologian perusteet

Aika ja paikka

Kevät 2021
- Rovaniemen kampus
- Virtuaaliympäristö

Oppimateriaalit

Oppiportin sähköinen materiaali, Docca-kirjaamisalusta, Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien laatimisohjeet, opintojaksolla annettava muu mahdollinen materiaali
Kirjamateriaalia:
Anatomian kirjaksi kelpaa muitakin painoksia, huomioi että kirjat on tarkoitettu ammattikorkeakoulussa opiskeleville.
Esimerkiksi Leppäluoto Juhani, Kettunen Raimo, Rintamäki Hannu. 2017. Anatomia ja fysiologia. Sanoma Pro.
Rautava-Nurmi Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja & Vuorinen Sinikka. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro.
Saano Susanna, Taam-Ukkonen Minna 2018. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro.

Opetusmenetelmät

Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), verkko-opiskelu, projektityöskentely
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. oppiportti, terveyskylä. ENVI, harjoitteluympäristöt, AC, itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät:
- Ennakkomateriaali webinaareihin ja taitopajoihin
- Työpajatyöskentely ennakkotehtävien pohjalta ja tehtävien työstäminen webinaareissa ennen työpajaa.
- Verkkotestit, opintojakson kokoava verkkotentti ja osaamisen näyttö
Oppimisen ohjaus ja palaute:
-Yksilö- ja ryhmäohjaus
- Suullinen ja kirjallinen palaute
- Vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu omana opintojaksonaan

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson eri vaiheissa on verkkotestejä esimerkiksi anatomiasta ja aseptiikasta.
Kliinisen hoitotyön tentti on maaliskuussa ja osaamisen näyttö toukokuussa 2021

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Taitopajoihin valmistavat webinaareiden sisällön opiskelija opiskelee itsenäisesti
Taitopajat videointi tehtävänannon mukaisesti sisältäen kirjallisen osion

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 12 op joka vastaa 324h opiskelijan työaikaa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Hyvä
Kiitettävä
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja nimeät lääkehoitoprosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Nimeät joitakin keskeisiä hoitotyön ammattienglannin termejä ja käytät niitä hoitotilanteissa.

Englannin kielen arviointi perustuu valtakunnallisiin englannin kielen suullisen ja kirjallisen kielitaidon perusteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja perustelet toimintasi lääkehoitoprosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Käytät hoitotyön ammattienglannin perussanastoa hoitotyössä sekä tunnet vaativampaakin alakohtaista termistöä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti lääkehoitoprosessin eri vaiheissa huomioiden potilaan yksilölliset tarpeet ja arvioit toimintaasi lääkehoitoprosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Käytät taitavasti ja täsmällisesti hoitotyön ammattienglannin perussanastoa sekä vaativampaa alakohtaista termistöä hoitotyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta tyydyttävää tasoa

Siirry alkuun