Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus (7op)

Toteutuksen tunnus: K702GL26AOJ-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.10.2020 - 07.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.01.2021 - 21.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Anne Jokelainen
Tuula Ahokumpu
Vastuuopettaja
Anne Jokelainen
Ryhmät
KA72G19S
Geronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
Opintojakso
K702GL26AOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Suomeksi
Opiskelija osaa palveluohjauksellisen työotteen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisestiyhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi.Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija tietää keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristöissä ja asiakastilanteissa ruotsin kielellä. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Sisältö

Teemat:
- Strategialähtöinen toiminnanohjaus
- Yhteiskunnan toiminta ja yhteiskuntapolitiikan osa-alueet
- Ikääntyneen väestön palvelut:julkinen,yksityinenja kolmas sektori, omais- ja perhehoito
- Palveluohjaus
- Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö

Aika ja paikka

Opintojakso/lukukausiprojekti toteutuu ajalla 14.1.2021-21.5.2021

Oppimateriaalit

Ala-Nikkola, M. & Valokivi, S. 1997. Yksilökohtainen palveluohjaus käytäntönä. Loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja yksilökohtaista palveluohjausta (case management) koskeneesta tutkimuksesta Hämeenkyrössä ja Tampereella. Helsinki: Stakes.
Hänninen, K. 2007. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Stakes.
Pietiläinen, E. & Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Toinen uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Seikkula, J. & Arnkil, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Uudistettu painos. Helsinki: THL.
Suominen, S. 2010. Palveluohjaaja. Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveystyön tukena. Uudenmaan yhdistys Ry.
Suominen, S. & Tuominen, M. 2007. Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään. 1. painos. Helsinki: Profami Oy
Ajankohtaiset aiheeseen liittyvät hankeraportit, tutkimukset jne.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon/lukukausiprojektiin orientaatio Kahoot-opetusmenetelmän avulla. Itsenäisten opintojaksojen aikana suoritettavien välitehtävien reflektointi ja arviointi kontaktiopetuksessa. Yhteistoiminnallisen opetusmenetelmän hyödyntäminen sekä kontakti- että verkkoyhteyksissä. Työelämäedustajien asiantuntijaluennot ja opintokäynti Keskitettyyn palvelutarpeen arviointiin ja tutustuminen palveluneuvontaa tarjoavaan yksikköön.
Lukukausiprojektin oppimistehtävänä opiskelija rakentaa lukukauden ajan omaa palveluohjauksen käyttöteoriaansa. Oppimisprosessia ohjataan sovittuina aikoina opettajien taholta.
Lukukausiprojektiin sisältyy ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen harjoittelu harjoittelupaikassa ajalla 22.2. -23.4. Ennen harjoittelun alkua toteutuu Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 15.2.-19.2. ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 26.4.-30.4. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lukukausiprojektiin sisältyy ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen harjoittelu harjoittelupaikassa ajalla 22.2. -23.4. Ennen harjoittelun alkua toteutuu Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 15.2.-19.2. ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 26.4.-30.4. TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei erillistä tenttiä. Opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan kirjallisella tuotoksella oman käyttöteorian rakentumisesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella erilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseentyöotteeseen. Opiskelija osaa ohjatusti työskennelläyhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa ohjatusti käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa luetella keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa ohjatusti dokumentoida tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaakuvata ja valita tarkoituksenmukaisiaorientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti.Opiskelija osaa kuvata keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaakuvata ja vertailla sekä kriittisesti arvioidaerilaisia orientaatioita palveluohjaukselliseen työotteeseen. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti yhdessä ikäihmisen ja moniammatillisen tiimin kanssa yksilöllisten palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa käsitellä asiakastietoja lainsäädännön mukaisesti. Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti keskeiset hyvinvointia edistävät palvelut ikäihmisen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisesti verkostomaisia työtapoja. Opiskelija osaa dokumentoida selkeästi ja ymmärrettävästi tekemäänsä asiakastyötä. Opiskelija osaa toiminnallaan vahvistaa asiakkaan omaa sosiaalista tukiverkostoa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun