Ammatillinen osaaminen sosiaalialan asiakastyössä (15op)
Toteutuksen tunnus: K701SL14OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 12.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2021 - 26.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Opettajat
- Sari Leppälä
- Kirsi Poikajärvi
- Merja Hjulberg
- Marjukka Rasa
- Vastuuopettaja
- Merja Hjulberg
- Ryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
- Opintojakso
- K701SL14OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa ja eettisiä periaatteita (TO)
- osaa arvioida asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta (TO)
- osaa luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ja tukea sekä ohjata erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä (TO, LO)
- osaa tarkastella sosiaalialan asiakastyöprosessia ammatillisesti
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä (TO, AO, LO)
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä (TO, AO)
- tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin (TO)
- osaa arvioida asiakkaan hyvinvointia kokonaisvaltaisesti (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) (TO, LO, AO)
Sisältö:
- sosiaalialan toimintaympäristöt
- ammatillinen vuorovaikutus
- erilaisten yhteisöjen merkitys
- erilaisia työmenetelmiä ja lähestymistapoja
- osallisuuden tukeminen
- sosiaalialan työ elämänkaaren eri vaiheissa
Sisältö
Opintokokonaisuus koostuu sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillisen vuorovaikutuksen, toimintaympäristöjen ja erilaisten asiakkuuksien merkityksistä ja perusteista.
Aika ja paikka
Kemi, Kosmos
Syksy 2021
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunteja joilla läsnäolovelvollisuus on 80 %
- havainnointitehtävä
- erilaisia oppimistehtäviä ja välitehtäviä (yksilötehtäviä/paritehtäviä/ryhmätehtäviä)
- tentit
- essee
- itsenäistä työskentelyä
Opetusmenetelmät tarkentuvat syksyllä 2021 koronatilanteen mukaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Havainnointitehtävä sosiaalialan tai varhaiskasvatuksen työelämäympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ja erilaisten tehtävien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 15 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 405 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty:
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä teoriaperustaa ja käsitteitä eikä osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän ei tunne sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ei ymmärrä asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Tyydyttävä (1):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, mutta ei osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee heikosti sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa huonosti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin erittäin heikosti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta vain vähäisesti.
Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita jossain määrin. Hän tunnistaa joitakin sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä jossain määrin. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin pinnallisesti.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa vähäisessä määrin kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä: (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Hyvä (4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvällä tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet ja osaa kuvata kyseessä olevia ilmiöitä ja niihin liittyviä tilanteita erinomaisesti. Hän tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa kuvata ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisella tasolla. Hän ymmärtää asiakkaan asemaa, oikeuksia ja osallisuutta.
Esitietovaatimukset
NULL