Siirry suoraan sisältöön

Taloushallinto ja markkinointi (5op)

Toteutuksen tunnus: R604ML30BOJ-18005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.10.2020 - 28.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 07.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Arto Ojutkangas
Vastuuopettaja
Arto Ojutkangas
Ryhmät
RA64M19S
Metsätalouden koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Opintojakso
R604ML30BOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija tietää taloushallinnon kokonaisuuden ja hän osaa kirjanpidon ja tilinpäätöksen laadinnan perusteita sekä keskeisimpien talouden tunnuslukujen laskemisen ja tulkinnan. Opiskelija osaa suunnitella yrityksen ja myös metsäpalveluyrityksen taloutta rahoitukseen, kustannuksiin, myyntiin ja hinnoitteluun sekä kannattavuuteen liittyvien laskelmien avulla. Opiskelija osaa talousmatematiikan perusteita.
Opiskelija omaksuu eettisesti korkeatasoisen näkemyksen asiakaslähtöisestä ja vastuullisesta markkinoinnista ja palvelusta ja oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia erityisesti metsäpalvelujen markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija oppii erityisesti metsäpalvelujen tuotteistamiseen ja niiden laadukkaaseen myyntiin ja asiakaspalveluun hyvin sovellettavissa olevia tietoja ja taitoja.

Sisältö

- Taloushallinnon kokonaisuus liiketoiminnassa
- Kirjanpidon ja tilinpäätöksen laadinnan perusteita, keskeisimmät tunnusluvut
- Sisäisen laskentatoimen laskelmat
- Markkinointinäkemys,markkinoinnin suunnittelu ja kilpailukeinot
- Palvelujen markkinointi, metsäpalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi
- Myynti ja asiakaspalvelu

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2021 Rovaniemi

Oppimateriaalit

Jaksolla tarjottava ja osoitettava aineisto
Riitta Viitala, Eila Jylhä: Liiketoimintaosaaminen, menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, Porvoo 2014
Seija Bergström, Arja Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Keuruu 2018

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu, vieraileva luennoitsija

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1: Tiedot ja taidot yrittäjyydestä ja liiketoimintaosaamisesta ovat summittaisia ja yltävät vain yksinkertaisimpien perusteiden ja taito­jen ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Asennoituminen yrittäjyyteen ja liiketoimintaosaamiseen on välinpitämätöntä. Opiskelija laatii liike­viestinnän asiakirjoja mallin mukaan sekä osallistuu kokouksiin ja neuvotteluihin passiivisesti.

T2: Tiedot ja taidot yrittäjyydestä ja liiketoimintaosaamisesta ovat kattavammat kuin tasolla T1, mutta eivät edelleenkään riitä hyvään suoriutumiseen yleisesti liiketoiminnallisissa tehtävissä metsätalous­insinöörin ammatissa eikä itsenäisenä yrittäjänä. Asennoituminen neutraalia. Opiskelijan laati­missa liikeviestinnän asiakirjoissa on merkittäviä puutteita ja kokouk­siin ja neuvotteluihin osallistuminen vähäistä ja epävarmaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3: Tiedot ja taidot yrittäjyydestä ja liiketoimintaosaamisesta ovat kattavat metsätalousinsinöörin liiketoiminnallisiin tehtäviin, mutta niiden syvällisyydessä samoin kuin taitojen hallinnassa on vielä pa­rantamista. Asennoituminen yrittäjyyttä ja liiketoimintaosaamista kohtaan on myönteistä. Opiskelijan laatimissa liikeviestinnän asiakir­joissa on pieniä puutteita ja kokous- ja neuvottelurooleissa on pientä epävarmuutta sekä vähäisiä virheitä.

H4: Tiedot ja taidot yrittäjyydestä, liiketoiminnan suunnittelusta, ta­loushallinnosta ja markkinoinnista ovat kattavat ja riittävän syvälliset ja harjaantuneet hyvään selviämiseen liiketoiminnallisista tehtävistä metsätalousinsinöörin ammatissa ja itsenäisenä yrittäjänä. Asennoi­tuminen yrittäjyyttä ja liiketoimintaosaamista kohtaan on myön­teistä. Opiskelija laatii erilaisia liikeviestinnän asiakirjoja ja pystyy toi­mimaan erilaisissa rooleissa kokouksissa ja neuvotteluissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5: Tiedot ja taidot yrittäjyydestä, liiketoiminnan suunnittelusta, ta­loushallinnosta ja markkinoinnista ovat kattavat, syvälliset ja harjaan­tuneet erinomaiseen selviämiseen liiketoiminnallisista tehtävistä metsätalousinsinöörin ammatissa. Opiskelijalla on vahva kokonaisnä­kemys liiketoimintaosaamisesta ja hän osaa soveltaa sitä monipuoli­sesti metsäpalveluliiketoiminnassa niin toimihenkilönä kuin yrittä­jänäkin toimiessaan. Asennoituminen yrittäjyyttä ja liiketoiminta­osaamista kohtaan on innostunutta ja tavoitehakuista. Opiskelija laa­tii monipuolisesti soveltaen erilaisia liikeviestinnän asiakirjoja sekä toimii vaativissakin rooleissa kokouksissa ja neuvotteluissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei saavuta T1:n tasoa.

Esitietovaatimukset

NULL

Lisätiedot

Avoimen amkin paikat: max 5 paikkaa

Siirry alkuun