Ohjattu ainedidaktinen harjoittelu (5op)
Opintojakson tunnus: LKAS2111
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Teemana DIDAKTISTEN TAITOJEN SOVELTAMINEN: Oppimisen ohjaamisen ja osallistavan kasvatuksen perusvalmiuksien kehittäminen Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa
- tukea oppijan oppimista ja osallisuutta sekä laaja-alaista osaamista
- arvioida ja soveltaa opetettavan sisällön asiantuntijuutta oppimiseen
- hyödyntää fenomenografista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
- toimia joustavasti ja tavoitteellisesti huomioiden oppijoiden yksilöllisyyden ja kulttuurisen moninaisuuden
- laatia tavoitteellisen jaksosuunnitelman ja eheyttävän oppimiskokonaisuuden lukukausisuunnitelmaa ja opetussuunnitelmaa hyödyntäen sekä mahdolliset monialaiset oppimiskokonaisuudet huomioiden
- hyödyntää yhteistoiminnallista asiantuntijuutta ja vertaisohjausta opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- hyödyntää tietotekniikkaa ja mediaa monipuolisesti oppimisessa
- toimia luovasti ja innovatiivisesti kasvatus- ja opetustehtävissä sekä rakentaa oppimista tukevia oppimisympäristöjä
- tukea yhteisöllisyyden tunnetta kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tasa-arvon näkökulmasta sekä toimia vastuullisesti ja kestävää kehitystä edistäen kouluyhteisössä
- arvioida luokan ja koulun toimintakulttuuria oppimisen näkökulmasta ja tuntee luokan pedagogisia toimintamalleja ja tukimuotoja
- ohjata ja arvioida monipuolisesti ja yksilöllisesti oppilaan oppimisprosessia ja kehittymistä
- tutkia ja kehittää opettajuuttaan ohjaavan palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen pohjalta
Sisältö
- Oppijoiden moninaisuuden ja aktiivisuuden tukeminen oppimisprosessissa (tietojen, merkityksien ja käsityksien rakentaminen)
- Oppimisen ilmiökeskeisyyden ja kontekstuaalisuuden tukeminen ja ohjaaminen
- Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja keskustelun edistäminen oppimisessa
- Opetus- ja lukukausisuunnitelmaan pohjautuvien oppituntien, opintojaksojen ja oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
- Monitoimijuus ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa koulutyössä
- Oppilaiden medialuku-, TVT- ja ohjelmointitaitojen kehittäminen
- Erilaisien työtapojen, opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen monipuolinen hyödyntäminen
- Luokan ja koulun vuorovaikutustilanteissa toimiminen oppilaiden yhteisöllisyyttä ja kestävää kehitystä edistäen
- Oppivaan yhteisöön ja tuen kolmiportaisuuteen tutustuminen
- Oppimisen tukeminen sekä opetuksen joustava ja tilannekohtainen toteutus ja arviointi sekä itsenäisesti että yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa
- Omien opetusta ja oppimista koskevien uskomusten ja käytänteiden tutkiminen ja kehittäminen
Esitietovaatimukset
- Perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op)
- KERI0210 Erityispedagogiikan peruskurssi (5op)
- Aktiivinen osallistuminen LKAS2102 Pedagogis-didaktinen seminaari II -opintojaksoon
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty / täydennettävä / hylätty.
Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
Toteutustavat
- Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.
- Osallistuminen luokan- ja ainelehtoreiden sekä yliopiston lehtoreiden ohjaukseen
- Oppimisen ohjauksen suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi
- Opetettavina aineina 3-4 oppiainetta, jotka ovat eri oppiaineita kuin edellisessä harjoittelussa.
- Opetustilanteita yhteensä vähintään 16 oppituntia sisältäen sekä itsenäistä että samanaikaisopetusta.
- Opiskelijat harjoittelevat sivuaineena opiskelemaansa ainetta enintään 8 tuntia ja muita oppiaineita (oppiainepaketit) vähintään 8 tuntia. Jos sivuaineen harjoitteleminen ei ole mahdollista, opiskelija harjoittelee oppiainepakettinsa oppiaineita 16 tuntia.
- Tässä harjoittelussa luontokasvatuspainotteinen sivuaine on pedagoginen lähestymistapa, ei opetettava oppiaine. Luontokasvatuspainotteisen koulutusohjelman opiskelija toteuttaa laajuudeltaan enintään 8 tuntia kestävän, oppiaineita eheyttävän oppimiskokonaisuuden hyödyntäen luontokasvatuksen menetelmällisiä lähestymistapoja.
- Vuosittaiset täsmennykset Ainedidaktisen harjoittelun oppaassa
Suoritustavat
- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa