Suomen kieli ja viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: R604ML85
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
RA64M24KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Keväällä 2024 verkko-opetuksena, aloitus lähijaksolla
Oppimateriaalit
Opettajan Moodlessa jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, kirjallisia ja suullisia harjoituksia yksin, pareittain ja ryhmissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava tapauskohtaisesti opettajan kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksin, pareittain ja ryhmissä
Osa tehtävistä arvioidaan numeroasteikolla K5 - 0, osa asteikolla hyväksytty/hylätty
Arviointiperusteet esitellään aloituskerralla
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta numerolla arvioitavia tehtäviä sovittuihin aikatauluihin mennessä tai ei suorita numerolla arvioitavia tehtäviä hyväksytysti sovittuihin aikatauluihin mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 05.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
RA64M23KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Opetus järjestetään Rovaniemellä keväällä 2023 viikkojen 3 - 9 aikana.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina on opettajan Moodle-työtilassa jakama materiaali.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan verkkototeutuksena: Zoom-luennoilla opetetaan opintojakson asioita, keskustellaan teemoista ja luentojen jälkeen opiskelija tekee yksin ja muiden opiskelijoiden kanssa harjoituksia, joiden avulla arvioidaan opiskelijan taitoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityistilanteissa opiskelija ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan valinnaisen suoritustavan sopimiseksi. Perusltelluista syistä voidaan sopia tällainen suoritustapa, josta tehdään myös sopimus Peppiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5 - 0. Arvioinnissa on mukana sekä kirjallisia että suullisia viestinnän tehtäviä, jotka esitellään ensimmäisellä oppitunnilla sekä Moodlen työtilassa.
Hylätty (0)
Opiskelijan kirjoittamat tekstit eivät ole asiatyylisiä, ymmärrettäviä tai ne eivät noudata sovittuja asettelu- ja merkintäohjeita. Opiskelija ei pysty esiintymään yleisön edessä tai yhdessä parin tai ryhmän kanssa tai esiintyminen on todella sekavaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on toistuvasti huomattavia puutteita. Opiskelijan esiintymisessä työelämän viestintätilanteissa on selkeitä puutteita selkeydessä, sujuvuudessa sekä havainnollistamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymisessä on pieniä puutteita esimerkiksi sujuvuudessa, havainnollistamisessa tai selkeydessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 20.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Tuija Haapasalmi
Opiskelijaryhmät
-
RA64M22KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.
Sisältö
Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2022 viikkojen 3 - 9 aikana.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina ovat opettajan Moodlen kautta jakamat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan verkkototeutuksena: AC-luennoilla opetetaan opintojakson asioita, keskustellaan teemoista ja luentojen jälkeen opiskelija tekee yksin ja muiden opiskelijoiden kanssa harjoituksia, joiden avulla arvioidaan opiskelijan taitoja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5 - 0. Arvioinnissa on mukana sekä kirjallisia että suullisia viestinnän tehtäviä, jotka esitellään ensimmäisellä oppitunnilla sekä Moodlen työtilassa.
Arviointikriteerit ovat seuraavat:
T1: Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on huomattavia puutteita. Opiskelijan esiintyminen on kangertelevaa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa: sujumatonta, epäselvää ja huonosti havainnollistettua.
T2: Opiskelija osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on toistuvasti puutteita. Opiskelijan esiintymisessä työelämän viestintilanteissa on selkeitä puutteita selkeydessä, sujuvuudessa sekä havainnollistamisessa
H3: Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymisessä on pieniä puutteita esimerkiksi sujuvuudessa, havainnollistamisessa tai selkeydessä.
H4: Opiskelija osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa hän osittain osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, vaihtelevaa ja lähes virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintäilanteissa. Esiintyminen on selkeää, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.
K5: Opiskelija osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Opiskelija osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.