Markkinoinnin automaatioLaajuus (5 op)
Tunnus: T31L112OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee asiakasdatan muodot ja merkityksen markkinoinnin toteuttamisessa. Osaa suunnitella ja toteuttaa automatisoitua ja personoitua markkinointiviestintää ja osaa hyödyntää A/B-testauksen mahdollisuuksia. Tunnistaa digitaalisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt. Osaa mitata digitaalisen suoramarkkinoinnin tuloksellisuutta. Ymmärtää tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuudet markkinoinnissa
Sisältö
- asiakasdata
- automatisoitu markkinointiviestintä
- tuloksellisuuden mittaus
- tekoäly ja koneoppiminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat laatia perusmuotoisen asiakasdataan kytkeytyvän suoramarkkinointikampanjan ja tunnistat sen tuloksellisuuden keskeisiä mittareita. Ymmärrät markkinoinnin automaation mahdollisuuksia yleisellä tasolla ja osaat laatia yksinkertaisen automaation työnkulun. Tiedät A/B-testauksen periaatteen suoramarkkinoinnissa. Tiedät keskeiset sähköisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt. Tunnistat tekoälyn ja koneoppimisen merkityksen markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivan, asiakasdataan kytkeytyvän suoramarkkinointikampanjan ja osaat mitata sen tuloksellisuutta. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivia markkinoinnin automaation työnkulkuja. Osaat toteuttaa A/B-testauksen suoramarkkinoinnissa. Osaat noudattaa sähköisen suoramarkkinoinnin pelisääntöjä. Osaat arvioida tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin kannalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivan, asiakasdataan kytkeytyvän ja sisällöllisesti laadukkaan suoramarkkinointikampanjan ja osaat mitata sen tuloksellisuutta. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivia markkinoinnin automaation työnkulkuja, jotka muodostavat kokonaisuuden. Osaat toteuttaa A/B-
testauksen suoramarkkinoinnissa. Osaat noudattaa sähköisen suoramarkkinoinnin pelisääntöjä. Osaat arvioida innovatiivisesti tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin kannalta.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 26.11.2023
Ajoitus
27.11.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Mika Saloheimo
Vastuuhenkilö
Mika Saloheimo
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee asiakasdatan muodot ja merkityksen markkinoinnin toteuttamisessa. Osaa suunnitella ja toteuttaa automatisoitua ja personoitua markkinointiviestintää ja osaa hyödyntää A/B-testauksen mahdollisuuksia. Tunnistaa digitaalisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt. Osaa mitata digitaalisen suoramarkkinoinnin tuloksellisuutta. Ymmärtää tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuudet markkinoinnissa
Sisältö
- asiakasdata
- automatisoitu markkinointiviestintä
- tuloksellisuuden mittaus
- tekoäly ja koneoppiminen
Aika ja paikka
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin.
Opintojakson jokin osa voidaan sijoittaa syksyn aikana Torniossa järjestettäville kampuspäiville.
Lähiopetus alkaa viikolla 48 ja päättyy viikolla 50. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 1/2024 loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
KIRJALLISUUS
Kirjallisuuslista täydentyy
Komulainen M. (2018): Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari. (sähköpostimarkkinointiin liittyvät osuudet)
MUU MATERIAALI
Hubspot Academy -materiaalit
Kuluttaja- ja kilpailuviraston materiaalit
Asiakkuusmarkkinointiliiton materiaalit
Opetusmenetelmät
Arvioitavien, osaamistavoitteisiin perustuvien oppimisprojektien ja -tehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Sovellusten käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Oppimisprojektien ja -tehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja niiden vertaispalautteen antaminen
Osa materiaaleista on englanniksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n omista kehittämisympäristöistä, AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.
Lisätietoja opiskelijoille
EDELTÄVÄT OPINNOT JA OSAAMINEN (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Markkinoinnin ja myynnin perusteet
Markkinoinnin suunnittelu
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Sisältömarkkinointi
Myynnin johtaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat laatia perusmuotoisen asiakasdataan kytkeytyvän suoramarkkinointikampanjan ja tunnistat sen tuloksellisuuden keskeisiä mittareita. Ymmärrät markkinoinnin automaation mahdollisuuksia yleisellä tasolla ja osaat laatia yksinkertaisen automaation työnkulun. Tiedät A/B-testauksen periaatteen suoramarkkinoinnissa. Tiedät keskeiset sähköisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt. Tunnistat tekoälyn ja koneoppimisen merkityksen markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivan, asiakasdataan kytkeytyvän suoramarkkinointikampanjan ja osaat mitata sen tuloksellisuutta. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivia markkinoinnin automaation työnkulkuja. Osaat toteuttaa A/B-testauksen suoramarkkinoinnissa. Osaat noudattaa sähköisen suoramarkkinoinnin pelisääntöjä. Osaat arvioida tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin kannalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivan, asiakasdataan kytkeytyvän ja sisällöllisesti laadukkaan suoramarkkinointikampanjan ja osaat mitata sen tuloksellisuutta. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivia markkinoinnin automaation työnkulkuja, jotka muodostavat kokonaisuuden. Osaat toteuttaa A/B-
testauksen suoramarkkinoinnissa. Osaat noudattaa sähköisen suoramarkkinoinnin pelisääntöjä. Osaat arvioida innovatiivisesti tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta. Arvioinnin painotukset täsmennetään opintojakson alkaessa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.11.2022
Ajoitus
23.11.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Mika Saloheimo
Vastuuhenkilö
Mika Saloheimo
Opiskelijaryhmät
-
TA31L21KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee asiakasdatan muodot ja merkityksen markkinoinnin toteuttamisessa. Osaa suunnitella ja toteuttaa automatisoitua ja personoitua markkinointiviestintää ja osaa hyödyntää A/B-testauksen mahdollisuuksia. Tunnistaa digitaalisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt. Osaa mitata digitaalisen suoramarkkinoinnin tuloksellisuutta. Ymmärtää tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuudet markkinoinnissa
Sisältö
- asiakasdata
- automatisoitu markkinointiviestintä
- tuloksellisuuden mittaus
- tekoäly ja koneoppiminen
Aika ja paikka
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin.
Opintojakson jokin osa voidaan sijoittaa syksyn aikana Torniossa järjestettäville kampuspäiville.
Lähiopetus alkaa viikolla 47 ja päättyy viikolla 50. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 1/2023 loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
KIRJALLISUUS
Kirjallisuuslista täydentyy
Komulainen M. (2018): Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari. (sähköpostimarkkinointiin liittyvät osuudet)
MUU MATERIAALI
Hubspot Academy -materiaalit
Kuluttaja- ja kilpailuviraston materiaalit
Asiakkuusmarkkinointiliiton materiaalit
Opetusmenetelmät
Arvioitavien, osaamistavoitteisiin perustuvien oppimisprojektien ja -tehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Sovellusten käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Oppimisprojektien ja -tehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja niiden vertaispalautteen antaminen
Osa materiaaleista on englanniksi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.
Kansainvälisyys
LapinAMK:n kansainvälinen viikko on viikolla 48 (30.11. ja 1.12.) Osallistuminen kv-vieraiden luennoille voidaan huomioida opintojakson oppimistehtävissä.
Lisätietoja opiskelijoille
EDELTÄVÄT OPINNOT JA OSAAMINEN (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Markkinoinnin ja myynnin perusteet
Markkinoinnin suunnittelu
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Sisältömarkkinointi
Myynnin johtaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat laatia perusmuotoisen asiakasdataan kytkeytyvän suoramarkkinointikampanjan ja tunnistat sen tuloksellisuuden keskeisiä mittareita. Ymmärrät markkinoinnin automaation mahdollisuuksia yleisellä tasolla ja osaat laatia yksinkertaisen automaation työnkulun. Tiedät A/B-testauksen periaatteen suoramarkkinoinnissa. Tiedät keskeiset sähköisen suoramarkkinoinnin pelisäännöt. Tunnistat tekoälyn ja koneoppimisen merkityksen markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivan, asiakasdataan kytkeytyvän suoramarkkinointikampanjan ja osaat mitata sen tuloksellisuutta. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivia markkinoinnin automaation työnkulkuja. Osaat toteuttaa A/B-testauksen suoramarkkinoinnissa. Osaat noudattaa sähköisen suoramarkkinoinnin pelisääntöjä. Osaat arvioida tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin kannalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivan, asiakasdataan kytkeytyvän ja sisällöllisesti laadukkaan suoramarkkinointikampanjan ja osaat mitata sen tuloksellisuutta. Osaat laatia käytännön liiketoiminnan kannalta toimivia markkinoinnin automaation työnkulkuja, jotka muodostavat kokonaisuuden. Osaat toteuttaa A/B-
testauksen suoramarkkinoinnissa. Osaat noudattaa sähköisen suoramarkkinoinnin pelisääntöjä. Osaat arvioida innovatiivisesti tekoälyn ja koneoppimisen mahdollisuuksia käytännön markkinoinnin kannalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta. Arvioinnin painotukset täsmennetään opintojakson alkaessa.