MobiiliohjelmointiLaajuus (5 op)
Tunnus: R504TL112
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Aku Kesti
Vastuuhenkilö
Aku Kesti
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Aika ja paikka
Opetusta 40h Rantavitikan kampuksen tehokoneluokissa.
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin" Kirjallisuus: - Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano) - Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. . Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.
Tunneilla käydään asioitaa asioita sekä teoriassa, että tutoriaaliesimerkein läpi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tehdään mobiilisovelluksia Android Studion avulla Android alustalle. Android Studion kehitysympäristö vaatii toimiakseen kohtuullisen tehokkaan koneen. Koulun koneita voi toki hyödyntää kehitystyössä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
vä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja ylläpidettävää koodia. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 03.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Aku Kesti
Vastuuhenkilö
Aku Kesti
Opiskelijaryhmät
-
RA54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Aika ja paikka
Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin" Kirjallisuus: - Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano) - Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.
Tunneilla käydään asioita läpi sekä teoriassa että tutoriaaliesimerkein.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Tyydyttävä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja ylläpidettävää koodia. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Aku Kesti
- Tuomas Valtanen
Vastuuhenkilö
Aku Kesti
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Aika ja paikka
Opetus järjestetään pääosin lähiopetuksena ja koodityöpajoina
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"
Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.
Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lukukauden aikana opiskelijat suorittavat myös lukukausiprojektin, joka toteutetaan yhteistyössä paikallisen yrityskumppanin kanssa. Mobiiliohjelmointi on keskeinen osa-alue tätä projektia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu ja tehtävien suorittaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Aku Kesti
Vastuuhenkilö
Aku Kesti
Opiskelijaryhmät
-
RA54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Aika ja paikka
Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"
Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.
Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
vä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja hyvää arkkitehtuuria käyttäviä applikaatioita (MVVM tai muu vastaava) android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia ja ulkoisia rajapintoja android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Aku Kesti
Vastuuhenkilö
Aku Kesti
Opiskelijaryhmät
-
RA54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Aika ja paikka
Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"
Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.
Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Tyydyttävä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja hyvää arkkitehtuuria käyttäviä applikaatioita (MVVM tai muu vastaava) android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia ja ulkoisia rajapintoja android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 31.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Aku Kesti
Vastuuhenkilö
Aku Kesti
Opiskelijaryhmät
-
KA54T19STieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa sovelluksia mobiilialustoille. Opiskelija tuntee mobiiliohjelmoinnin työvälineet, menetelmät sekä ohjelmointirajapinnat. Opiskelija osaa valita tarkoitukseen parhaiten sopivan toteutustekniikan.
Sisältö
- Mobiilikehitysympäristöt
- Käyttöliittymän rakentaminen
- Navigointi sovelluksessa
- Tapahtumien käsittely
- Mobiililaitteiden sensorit
- Verkkopalvelujen hyödyntäminen
- Tiedonhallinta
Aika ja paikka
Opetus järjestetään pääosin Adobe Connect etäopetuksen kautta etänä toteutettavina koodityöpajoina.
Oppimateriaalit
Moodlessa jaettava materiaali
Udacity.com kurssimateriaali: "Devoping Android Applications with Kotlin"
Kirjallisuus:
- Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide (3rd Edition) (Big Nerd Ranch Guides), (Bill Philips, Chris Stewart, Kristin Marsicano)
- Professional Android (Reto Meier, Ian Lake)
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset / tutoriaalit. Opetuksessa hyödynnetään udacity.com ilmaista kurssimateriaalia ("Devoping Android Applications with Kotlin"). Lisäksi pidetään koodityöpajoja, joiden aikana ohjataan harjoitusten tekemistä.
Mikäli kurssin haluaa tehdä itsenäisemmin voi seurata suoraan udacityn kurssimateriaalia. Tämä on kuitenkin englanniksi ja voi olla haastavampi vaihtoehto ellei kotlin ohjelmoinnista ole aiempaa kokemusta. Tunneilla käydään esimerkein läpi samoja asioita ja hieman rauhallisempaan tahtiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus vaatii opiskelijalta tietokoneen, joka jaksaa pyörittää Android Studio -ohjelmistoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa.
Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa laatia interaktiivisia mobiilisovelluksia, jotka hyödyntävät sensoreita, verkkopalveluita ja tiedonhallintaa. Opiskelija tekee oppimistehtävät pääsääntöisesti itsenäisesti.
Opiskelija osaa monipuolisesti hyödyntää ohjelmointikielen rakenteita ja kirjastoja sekä suunnitella ja toteuttaa ohjelmia, joita on helppo ymmärtää, ylläpitää ja testata.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa tarkoituksenmukaisesti hyödyntää mobiiliarkkitehtuureja ja ulkoisia rajapintoja. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
vä (1)
Opiskelja kykenee tekemään yksinkertaisia käyttöliittymiä ja jotain toiminnallisuutta Android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia käyttöliittymiä ja hallitsee tapahtumankäsittelyn semantiikan android-ympäristössä. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset.
Hyvä (3)
Opiskelija kykenee tekemään navigaatiota hyödyntäviä applikaatioita. Opiskelija osaa fragmenttien ja aktiviteettien käytön ja ymmärtää niiden tilojen merkityksen android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa tehdä käytettävyydeltään toimivia ja hyvää arkkitehtuuria käyttäviä applikaatioita (MVVM tai muu vastaava) android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä applikaatiota, jotka hyödyntävät tiedon varastointia ja ulkoisia rajapintoja android-ympäristössä. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia.