Siirry suoraan sisältöön

Differentiaali- ja integraalilaskenta (laaja)Laajuus (5 op)

Tunnus: R504TL168

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää differentiaali- ja integraalilaskennan periaatteet, rakenteet, menetelmät, terminologian ja merkintätavat sekä osaa soveltaa niitä ammattialansa ongelmien ratkaisussa.

Sisältö

- Funktio-käsitteen täydennys, siirrot ja peilaukset koordinaatistossa
- Parametriset käyrät
- Derivaatta ja sen sovelluksia
- Kokonaisdifferentiaali virheen arvioinnissa
- Integraalifunktio ja määrätty integraali
- Integraalilaskennan sovelluksia
- Numeerisia menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaali- ja integraalilaskennan sovellustehtäviä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa soveltaa differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 29.01.2023

Ajoitus

30.01.2023 - 28.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Minna Korhonen
Vastuuhenkilö

Minna Korhonen

Opiskelijaryhmät
  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
  • R51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
  • R51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tietää differentiaali- ja integraalilaskennan periaatteet, rakenteet, menetelmät, terminologian ja merkintätavat sekä osaa soveltaa niitä ammattialansa ongelmien ratkaisussa.

Sisältö

- Funktio-käsitteen täydennys, siirrot ja peilaukset koordinaatistossa
- Parametriset käyrät
- Derivaatta ja sen sovelluksia
- Kokonaisdifferentiaali virheen arvioinnissa
- Integraalifunktio ja määrätty integraali
- Integraalilaskennan sovelluksia
- Numeerisia menetelmiä

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2023. Lapin AMK, Rantavitikan kampus (Rovaniemi, Jokiväylä 11).
Osa oppitunneista voidaan toteuttaa Zoom-verkkoympäristössä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla Moodle verkko-oppimisympäristössä.

Oheislukemisena voi käyttää esimerkiksi teosta:
Timo Ojala, Leena Ojala ja Timo Ranta.
Differentiaali- ja integraalilaskenta : Ojalain laskuopit
Satakunnan ammattikorkeakoulu, 2016
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320092

Opetusmenetelmät

Lähiopetus. Harjoitustehtävien suoritus itsenäisesti tai ohjatusti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Hyväksytyn tentin voi uusia kerran. Uusintatenttejä järjestetään tarvittaessa kaksi kertaa syyslukukauden 2023 loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tehtävien suorittaminen itsenäisesti on mahdollista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaali- ja integraalilaskennan sovellustehtäviä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa soveltaa differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu sekä tehtäviin että tenttiin. Tehtävien joukossa on sekä perustehtäviä että vaativampia sovellustehtäviä. Tentissä arvioidaan käsitteiden hallintaa ja opetun soveltamista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
  • Maanmittaustekniikan koulutus
Opettaja
  • Veikko Keränen
Vastuuhenkilö

Veikko Keränen

Opiskelijaryhmät
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
  • R51M21S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija tietää differentiaali- ja integraalilaskennan periaatteet, rakenteet, menetelmät, terminologian ja merkintätavat sekä osaa soveltaa niitä ammattialansa ongelmien ratkaisussa.

Sisältö

- Funktio-käsitteen täydennys, siirrot ja peilaukset koordinaatistossa
- Parametriset käyrät
- Derivaatta ja sen sovelluksia
- Kokonaisdifferentiaali virheen arvioinnissa
- Integraalifunktio ja määrätty integraali
- Integraalilaskennan sovelluksia
- Numeerisia menetelmiä

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2021. Lapin AMK, Rantavitikan kampus (Rovaniemi, Jokiväylä 11).
Osa oppitunneista voidaan toteuttaa Adobe Connect -verkkoympäristössä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle verkko-oppimisympäristössä.

Timo Ojala, Leena Ojala ja Timo Ranta.
Differentiaali- ja integraalilaskenta : Ojalain laskuopit
Satakunnan ammattikorkeakoulu, 2016
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320092

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäiset tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Välikokeiden ajankohdat sovitaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää käsitteet ja osaa ratkaista differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista monipuolisesti differentiaali- ja integraalilaskennan sovellustehtäviä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa soveltaa differentiaali- ja integraalilaskentaan liittyviä menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi välikoejärjestelmän (2 välikoetta, bonustehtäviä) tai loppukokeen kautta, opiskelijan valinnan perusteella.