Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi kevät 2016: K71S16K

Opetussuunitelman tunnus: K71S16K

Tutkintonimike
Sosionomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Kevät 2016
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

SUORITETTAVA TUTKINTOSosionomi (AMK) -tutkinto
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA TAVOITTEETKoulutusohjelman profiili
Sosionomi (AMK) -tutkinnon suoritettuaan opiskelija voi työskennellä sosiaalipalvelujen ja muiden yhteiskunnallisten palvelujen asiakastyö-, suunnittelu-, johtamis- ja kehittämistehtävissä. Työpaikka voi olla julkisella sektorilla, järjestöissä, hankkeissa ja projekteissa. Sosionomit voivat toimia myös yrittäjinä sosiaalipalveluissa.
Sosionomit työskentelevät
- varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajana, lastensuojelussa ja perhetyössä ohjaajina ja yksiköiden esimiehinä

- nuorisotyössä esim. erityisnuorisotyöntekijänä

- vammaistyössä ja kuntoutuksessa, ohjaajina ja esimiehinä

- mielenterveys- ja päihdetyössä tai kriminaalihuollossa ohjaajina ja esimiehinä.

- maahanmuuttajatyössä, pakolaistyöntekijänä ja vastaavina ohjaajina

- työvoimahallinnossa, sosiaalitoimessa tai Kelassa esim. sosiaaliohjaajana tai työvoimaneuvojana


Keskeiset oppimistulokset
Sosionomi (AMK) -tutkinto rakentuu yleisistä työelämävalmiuksista ja sosiaalialan kompetensseista. Tutkinnon tavoitteena on tuottaa vahva sosiaalialan ammattitaito. Ammattitaito sisältää: asiakastyötaidot, työyhteisössä toimimisen taidot, ohjaamisen ja johtamisen taidot, kehittämis- ja tutkimustaidot. Tutkinto etenee vuositeemoittain siten, että ensimmäisenä vuonna opiskellaan sosiaalialan asiakastyön perusvalmiuksia ja opiskelija tarkastelee omia arvojaan ja ihmiskäsitystään suhteessa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan. Toisena opiskeluvuotena opiskelija valitsee kiinnostuksensa mukaan jonkun seuraavista kolmesta vaihtoehtoisesta ammattiopintokokonaisuudesta: 1) varhaiskasvatus ja lastensuojelu, 2) vammaistyö ja kuntoutus tai 3) aikuissosiaalityö ja perusturva. Vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa opiskelija syventää osaamistaan asiakastyössä. Viimeisenä opiskeluvuotenaan opiskelija harjoittelee työyhteisö- ja esimiestyötä, sekä tutkimustoimintaa ja kehittämistä.
Osaaminen rakentuu teoriaopintojen ja käytännön harjoittelun tiiviinä yhteistoimintana. Opintoihin kuuluu 45 op harjoittelua. Harjoittelu on jaksotettu niin, että se tukee jokaista vuositeemaa. Opiskelija yhdistää harjoittelukokemuksiaan ja teoriaopintoja jokaisen harjoittelun jälkeen kirjallisessa ammattianalyysissä.
Valmistuneiden työllistymistä kuvaava profiili
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet työllistyvät pääosin kuntien, yksityisen sektorin sekä järjestöjen asiantuntijatehtäviin, eniten hoito- ja hoivatehtäviin, ohjaus- ja kasvatustehtäviin sekä johto- ja esimiestehtäviin. Työvoimatilanne sosiaali- ja terveysalalla on hyvä ja välitön työllistyminen valmistumisvaiheessa oli vuonna 2012 72,6 % (OPALA/KTAMK). Vuodesta 2009 työllistymisaste on ollut tasaisessa nousussa ja väestörakenteen muutoksen ja eläköitymisen seurauksena työllistyminen tulee olemaan hyvä.
Jatko-opintokelpoisuus
Ammattikorkeakoulututkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden 3 vuoden työelämässä olon jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla yliopistojen maisterikoulutuksiin. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa.
Kansainvälisyys opetussuunnitelmassa
Kansainvälistymistä tuetaan opintojen vieraskielisellä materiaalilla, rohkaisemalla opiskelijoita harjoittelijavaihtoon ja huomioimalla opintojaksojen sisällöissä toimintaympäristön kansainvälistyminen. Sosiaalialankin toiminnassa ja koulutuksessa on huomioitava yhä enemmän mm. Euroopan unionin päätökset ja normiohjaus.
Vaihtoon tuleville opiskelijoille on tarjolla seuraavat opintojaksot, jotka toteutuvat perusryhmän mukana tai pelkästään vaihtoon tuleville:
Orientation to Finnish society 4 op  (vain vaihtoon tuleville)
English for social services 3 op      (opetussuunnitelman mukaan)
Multicultural work 5 op                   (opetussuunnitelman mukaan toteutus suomi/englanti)
Practical training 10 op -                 (vaihtoon tuleville, harjoittelun laajuus vaihtelee)
Social work 4 op                            (opetussuunnitelman mukaan toteutus suomi/englanti)
Child welfare II 4 op                      (opetussuunnitelman mukaan toteutus suomi/englanti)
OPINTOJEN RAKENNE JA TOTEUTUSTAPAAmmattikorkeakoulututkinnon saamisen edellytyksenä on, että opiskelija suorittaa opiskeluoikeusaikanaan tutkintoonsa vaaditut opinnot henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa mukaisesti. Tutkinnon laajuus sosiaalialalla on 210 opintopistettä.
Opinnot jakaantuvat seuraavasti:
- Perusopinnot 16 op
- Ammattiopinnot 94 op
- Vaihtoehtoiset ammattiopinnot 25 op *
- Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 45 op
- Vapaasti valittavat opinnot 15 op
- Opinnäytetyö 15 op
* Vaihtoehtoisista ammattiopinnoista opiskelija valitsee yhden 25 op:een laajuisen kokonaisuuden:
1a) Varhaiskasvatus 25 op
- Varhaiskasvatus ja erityisvarhaiskasvatus 6 op
- Varhaiskasvatuksen pedagogiikka 4 op
- Lastensuojelu I 4 op
- Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4 op
- Lapsi- ja perhetyön työmenetelmät 4 op
- Lastenkulttuuri ja taidekasvatus 3 op
1b) Lastensuojelu 25 op
- Varhaiskasvatus 3 op
- Lastensuojelu I
- Lastensuojelu II
- Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4 op
- Lapsi- ja perhetyön työmenetelmät 4 op
- Sosiaalinen nuorisotyö 6 op
2) Vammaistyö ja kuntoutus 25 op
- Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4 op
- Kuntoutustoiminta 5 op
- Osallisuuden tukeminen 6 op
- Vammaistyön erityiskysymykset 6 op
- Vammaistyön kehittäminen 4 op
3) Aikuissosiaalityö ja perusturva 25 op
- Elämäntavan muutokset ja sosiaaliset ongelmat 5 op
- Nuoriso- ja aikuissosiaalityö 7 op
- Kuntoutustoiminta 5 op
- Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 4 op
- Työllistymisen tukeminen 4 op
Arviointikriteerit ja menetelmät
Opiskelijan osaamista arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Arvioinnin tulee olla kannustavaa ja motivoivaa ja haastaa opiskelijaa rakentamaan omalle oppimisilleen tavoitteita. Yksittäisten opintojaksojen lisäksi osaamisen arviointia tehdään suhteessa opetussuunnitelman vuositeemoihin ja sosiaalialan ammatillisiin kompetensseihin kunkin lukuvuoden päättyessä.
Opiskelijan tieto- ja taitotason kehittymistä arvioidaan seuraavasti:
- Perustason osaaminen, tyydyttävä (1-2)

- Edistynyt osaaminen, hyvä (3-4)

- Soveltava ja kehittynyt osaaminen, kiitettävä (5)

Jokaiselle opintojaksolle laaditaan yksityiskohtaisemmat arviointikriteerit, jotka määritellään suhteessa opintojakson tavoitteisiin.
Hyväksytyistä opinnoista annetaan arvosana kiitettävä (5) hyvä (4 ja 3) tai tyydyttävä (2 ja 1). Opintojakso voidaan poikkeustapauksissa arvioida asteikolla hyväksytty (HYV) / hylätty (0). Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja vähimmäistavoitteita.
Opiskelutapa
Sosiaalialan opiskelussa korostetaan oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta sekä yhteistyötaitoja. Oppimaan oppimisen valmiudet samoin kuin oman toiminnan ja ammattitaidon arviointikyky ovat perusvalmiuksia sosiaalialan työn muuttuvissa olosuhteissa.
Hyvinvointipalveluiden osaamisalalla huomioidaan mahdollisuus monialaisuuden hyödyntämiseen oppimistilanteissa ja uusissa oppimisympäristöissä. Opiskelumuotoina käytetään kontakti-, etä- ja itsenäistä opiskelua. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu on keskeinen osa oppimista. Se toteutuu työelämän harjoittelupaikoissa, työelämähankkeissa sekä oppilaitoksen hyvinvointipysäkillä, ONNI-hyvinvointiautossa ja SKY -oppimis- ja kehittämisympäristössä. Harjoittelua voi suorittaa myös kansainvälisessä vaihdossa.

Opintojen vuositeemat ja osaamistavoitteet

                                    OPINTOVUODET, VUOSITEEMAT, OSAAMISTAVOITTEET

1. opintovuosi

Vuositeema:

Sosiaalialan asiakastyö - ammatillisen toiminnan teoreettinen ja käytännöllinen perusjäsennys
Osaamistavoitteet:
- opiskelija osaa kuvata sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- opiskelija osaa luoda ammatillisen ja asiakasta osallistavan vuorovaikutussuhteen
- opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän
- opiskelija harjoittelee reflektiivistä ja tutkivaa työotetta
             2. opintovuosi

Vuositeema:

Sosiaalialan asiakastyöosaamisen syventäminen
Osaamistavoitteet:
- opiskelija osaa tukea ja ohjata tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
- opiskelija ymmärtää ihmisten sosiaalisten toimintaedellytysten muotoutumisen ja yhteiskunnallisten tekijöiden välisen yhteyden
- opiskelija osaa soveltaa ja arvioida sosiaalialan erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä

        3. opintovuosi

Vuositeema:

Sosiaalialan palvelujärjestelmä- ja organisaatio-osaaminen, tutkimus- ja kehittämis-osaaminen
Osaamistavoitteet:
- opiskelija osaa soveltaa eri palvelujärjestelmien mahdollisuuksia ja hallitsee palvelujen koordinointia
- opiskelija osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
- opiskelija tuntee organisaatiotoiminnan ja johtamisen pääperiaatteet
- opiskelija osaa hahmottaa palveluiden muutoksia ja pystyy osallistumaan niiden kehittämiseen
- opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteita ja menetelmiä
          4. opintovuosi

Vuositeema:

Kehittämis- ja johtamisosaaminen
Osaamistavoitteet:
- opiskelijalla on käytäntö-painotteista tutkimuksellista osaamista ja hän osaa tuottaa uutta tietoa
- opiskelija on valmiuksia toimia työyhteisön lähiesimiehenä
- opiskelija osaa kehittää sosiaalialan osaamista, työyhteisöjä ja palveluja monitoimijaisena/moni-ammatillisena yhteistyönä

1. asiakastyöharjoittelu – orientaatio alalle
2. harjoittelu – asiakastyöosaamisen syventäminen, erilaiset asiakasryhmät
3. harjoittelu – työyhteisön toiminta / organisaatio-osaaminen

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 Kevät 2016 Syksy 2016 Kevät 2017 Syksy 2017 Kevät 2018 Syksy 2018 Kevät 2019 2. / 2016 3. / 2016 1. / 2016 2. / 2017 3. / 2017 1. / 2017 2. / 2018 3. / 2018 1. / 2018 2. / 2019 3. / 2019
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

16
K701S10OJ Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu 3 3 3 3
K701S11OJ Tietotekniikka ja tiedonhaku 3 3 3 3
K701S12OJ Suomen kieli ja viestintä, tieteellinen kirjoittaminen 4 4 4 4
K701S13OJ Svenska för socionomer 3 3 3 3
K701S14OJ English for social services 3 3 3 3
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

114
K701S15OJ Ammatillisen toiminnan perusteet 4 4 4 4
K701S16OJ Sosiaalialan käyttäytymistieteellinen perusta 7 7 7 7
K701S17OJ Sosiaalialan yhteiskuntatieteellinen perusta 8 8 8 8
K701S18OJ Sosiaalilainsäädäntö ja sosiaaliturva 4 4 4 4
K701S19OJ Sosiaalityö 4 4 4 4
K701S20OJ Sosiaalipedagogiikka 3 3 3 3
K701S21OJ Taidelähtöiset ja osallistavat työtavat sosiaalialalla 5 5 5 5
K701S22OJ Terveyden edistäminen 3 3 3 3
K701S23OJ Ammatillinen vuorovaikutus 3 3 3 3
K701S24OJ Varhaiskasvatus ja lastensuojelu 3 3 3 3
K701S25OJ Seniori- ja vanhustyö 3 3 3 3
K701S26OJ Vammaistyö ja kuntoutus 3 3 3 3
K701S27OJ Aikuissosiaalityö ja perusturva 3 3 3 3
K701S28OJ Mielenterveystyö 5 5 5 5
K701S29OJ Monikulttuurinen työ 5 5 5 5
K701S30OJ Päihde- ja huumetyö 5 5 5 5
K701S31OK
Yhteiskunnan muutos, palvelujen kehittäminen ja vaihtoehtoiset tuottamistavat

(Valitaan kaikki )

9
K701S31AOJ Yhteiskunnan muutos 3 3 3 3
K701S31BOJ Palvelujen kehittäminen, laatu ja palveluohjaus 3 3 3 3
K701S31COJ Palvelujen vaihtoehtoiset tuottamistavat 3 3 3 3
K701S32OJ Työyhteisön rakenne ja toiminta 5 5 5 5
K701S33OJ Esimiestyö ja organisaation toimintaa säätelevät normit 7 7 7 7
K701S34OJ Tutkimustoiminnan perusteet 5 5 5 5
VAIOK
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 20 )

20
K701S36OJ Varhaiskasvatus ja erityisvarhaiskasvatus 6 6 6 6
K701S37OJ Varhaiskasvatuksen pedagogiikka 4 4 4 4
K701S38OJ Lastensuojelu I 4 4 4 4
K701S39OJ Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4 4 4 4
K701S40OJ Lapsi- ja perhetyön työmenetelmät 4 4 4 4
K701S41OJ Lastenkulttuuri ja taidekasvatus 3 3 3 3
K701S42OJ Varhaiskasvatus 3 3 3 3
K701S43OJ Lastensuojelu II 4 4 4 4
K701S44OJ Sosiaalinen nuorisotyö 6 6 6 6
K701S56OJ Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4 4 4 4
K701S45OJ Kuntoutustoiminta 5 5 5 5
K701S46OJ Osallisuuden tukeminen 6 6 6 6
K701S47OJ Vammaistyön erityiskysymykset 6 6 6 6
K701S48OJ Vammaistyön kehittäminen 4 4 4 4
K701S49OJ Elämäntavan muutokset ja sosiaaliset ongelmat 5 5 5 5
K701S50OJ Nuoriso- ja aikuissosiaalityö 7 7 7 7
K701S51OJ Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 4 4 4 4
K701S52OJ Työllistymisen tukeminen 4 4 4 4
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

45
K701S53OJ Asiakastyöharjoittelu ja ammattianalyysi 15 8 7 8 7 8 7
K701S54OJ Suuntaava harjoittelu ja ammattianalyysi 15 15 15 15
K701S55OJ Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu 15 15 15 15
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
K701S35OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
K701S35AOJ Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
K701S35BOJ Opinnäytetyön valmistamisvaihe 5 5 5 5
K701S35COJ Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
Yhteensä 210 32 80 95 46 32 30 50 56 39 26 20 32 0 30 50 0 56 39 0 26 20 0

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Ammatillisen toiminnan perusteet
Sosiaalialan käyttäytymistieteellinen perusta
Sosiaalialan yhteiskuntatieteellinen perusta
Sosiaalilainsäädäntö ja sosiaaliturva
Sosiaalityö
Sosiaalipedagogiikka
Taidelähtöiset ja osallistavat työtavat sosiaalialalla
Terveyden edistäminen
Ammatillinen vuorovaikutus
Varhaiskasvatus ja lastensuojelu
Seniori- ja vanhustyö
Vammaistyö ja kuntoutus
Aikuissosiaalityö ja perusturva
Mielenterveystyö
Monikulttuurinen työ
Päihde- ja huumetyö
Yhteiskunnan muutos
Palvelujen kehittäminen, laatu ja palveluohjaus
Palvelujen vaihtoehtoiset tuottamistavat
Työyhteisön rakenne ja toiminta
Esimiestyö ja organisaation toimintaa säätelevät normit
Tutkimustoiminnan perusteet
Varhaiskasvatus ja erityisvarhaiskasvatus
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Lastensuojelu I
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Lapsi- ja perhetyön työmenetelmät
Lastenkulttuuri ja taidekasvatus
Varhaiskasvatus
Lastensuojelu II
Sosiaalinen nuorisotyö
Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret
Kuntoutustoiminta
Osallisuuden tukeminen
Vammaistyön erityiskysymykset
Vammaistyön kehittäminen
Elämäntavan muutokset ja sosiaaliset ongelmat
Nuoriso- ja aikuissosiaalityö
Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät
Työllistymisen tukeminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Asiakastyöharjoittelu ja ammattianalyysi
Suuntaava harjoittelu ja ammattianalyysi
Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön valmistamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu
Tietotekniikka ja tiedonhaku
Suomen kieli ja viestintä, tieteellinen kirjoittaminen
Svenska för socionomer
English for social services
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AMK_PERTR
PERUSOPINNOT

(Valitaan kaikki )

16
K701S10OJ Opiskelutaidot ja ammatillinen kasvu 3
K701S11OJ Tietotekniikka ja tiedonhaku 3
K701S12OJ Suomen kieli ja viestintä, tieteellinen kirjoittaminen 4
K701S13OJ Svenska för socionomer 3
K701S14OJ English for social services 3
AMMTR
AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

114
K701S15OJ Ammatillisen toiminnan perusteet 4
K701S16OJ Sosiaalialan käyttäytymistieteellinen perusta 7
K701S17OJ Sosiaalialan yhteiskuntatieteellinen perusta 8
K701S18OJ Sosiaalilainsäädäntö ja sosiaaliturva 4
K701S19OJ Sosiaalityö 4
K701S20OJ Sosiaalipedagogiikka 3
K701S21OJ Taidelähtöiset ja osallistavat työtavat sosiaalialalla 5
K701S22OJ Terveyden edistäminen 3
K701S23OJ Ammatillinen vuorovaikutus 3
K701S24OJ Varhaiskasvatus ja lastensuojelu 3
K701S25OJ Seniori- ja vanhustyö 3
K701S26OJ Vammaistyö ja kuntoutus 3
K701S27OJ Aikuissosiaalityö ja perusturva 3
K701S28OJ Mielenterveystyö 5
K701S29OJ Monikulttuurinen työ 5
K701S30OJ Päihde- ja huumetyö 5
K701S31OK
Yhteiskunnan muutos, palvelujen kehittäminen ja vaihtoehtoiset tuottamistavat

(Valitaan kaikki )

9
K701S31AOJ Yhteiskunnan muutos 3
K701S31BOJ Palvelujen kehittäminen, laatu ja palveluohjaus 3
K701S31COJ Palvelujen vaihtoehtoiset tuottamistavat 3
K701S32OJ Työyhteisön rakenne ja toiminta 5
K701S33OJ Esimiestyö ja organisaation toimintaa säätelevät normit 7
K701S34OJ Tutkimustoiminnan perusteet 5
VAIOK
VAIHTOEHTOISET AMMATTIOPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 20 )

20
K701S36OJ Varhaiskasvatus ja erityisvarhaiskasvatus 6
K701S37OJ Varhaiskasvatuksen pedagogiikka 4
K701S38OJ Lastensuojelu I 4
K701S39OJ Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4
K701S40OJ Lapsi- ja perhetyön työmenetelmät 4
K701S41OJ Lastenkulttuuri ja taidekasvatus 3
K701S42OJ Varhaiskasvatus 3
K701S43OJ Lastensuojelu II 4
K701S44OJ Sosiaalinen nuorisotyö 6
K701S56OJ Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret 4
K701S45OJ Kuntoutustoiminta 5
K701S46OJ Osallisuuden tukeminen 6
K701S47OJ Vammaistyön erityiskysymykset 6
K701S48OJ Vammaistyön kehittäminen 4
K701S49OJ Elämäntavan muutokset ja sosiaaliset ongelmat 5
K701S50OJ Nuoriso- ja aikuissosiaalityö 7
K701S51OJ Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmät 4
K701S52OJ Työllistymisen tukeminen 4
VAP_VALTR
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
HARJOITTTR
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

45
K701S53OJ Asiakastyöharjoittelu ja ammattianalyysi 15
K701S54OJ Suuntaava harjoittelu ja ammattianalyysi 15
K701S55OJ Työyhteisö- ja organisaatioharjoittelu 15
OPINNATR
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
K701S35OK
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
K701S35AOJ Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
K701S35BOJ Opinnäytetyön valmistamisvaihe 5
K701S35COJ Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun