Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyön erityiskysymyksetLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE24

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä

Sisältö

Sisältö:
- päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen erityishaasteina
- erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
- turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Heikko (1):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä heikosti. Hän kuvaa palvelujärjestelmää, lainsäädäntöä ja toimintaa suppeasti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita heikosti. Opiskelija tuntee joitakin ammatillisia työmenetelmiä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.


Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa heikosti asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti työtilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee muutamia ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa pinnallisesti/suppeasti osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet ja osaa käyttää erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita, prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja pyrkii ohjaamaan heitä työtilanteissa. Opiskelija tuntee ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja tunnistaa ammattialan arvot ja eettiset periaatteet.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja tunnistaa sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 11.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä

Sisältö

Sisältö:
- päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen erityishaasteina
- erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
- turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa

Aika ja paikka

Kevät 2024; 1.periodi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali sekä kirjavinkit ja linkit löytyvät moodlesta.

Opetusmenetelmät

- opetus zoomissa (yht. 16h)
- ennakkotehtävä
- toiminnallinen ja itsenäinen työskentely ( toteutus ja kirjallinen raportointi yht.117h)
- välitehtävät, jotka puretaan osittain tunneilla
Opintojakson tehtävä suoritetaan toiminnallisena työelämäyhteydessä ja siitä sovitaan yhteisesti opintojakson aloituksessa. Toiminnallinen tehtävä raportoidaan kirjallisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen oppimistehtävä suoritetaan työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautus 11.3 mennessä.
- 1.uusintapalautus 28.3 mennessä
- 2. uusintapalautus 28.5 mennessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty:
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita.

Heikko (1):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä heikosti. Hän kuvaa palvelujärjestelmää, lainsäädäntöä ja toimintaa suppeasti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita heikosti. Opiskelija tuntee joitakin ammatillisia työmenetelmiä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.


Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa heikosti asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti työtilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee muutamia ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa pinnallisesti/suppeasti osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet ja osaa käyttää erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita, prosesseja ja lainsäädäntöä. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja pyrkii ohjaamaan heitä työtilanteissa. Opiskelija tuntee ammatillisia työmenetelmiä, lainsäädäntöä ja sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja tunnistaa ammattialan arvot ja eettiset periaatteet.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja tunnistaa sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia työmenetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnallinen oppimistehtävä 0-5,
ennakko- ja välitehtävien suorittaminen.