Liiketalouden koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio syksy 2014: TA301L14
Opetussuunitelman tunnus: TA301L14
- Tutkintonimike
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2014
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
SUORITETTAVA TUTKINTOTradenomi
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA TAVOITTEETJatkuva yritysten ja muiden organisaatioiden liiketoimintaosaamisen kehittäminen ja yrittäjyys ovat keskeisessä asemassa tulevaisuuden Suomen palveluyhteiskunnan kasvun ja kansainvälisen kilpailukyvyn edistämisessä. Maamme kansantalouden kilpailukyky riippuu myös tulevaisuudessa yritystoiminnan menestymisestä. Lapin ammattikorkeakoulun Tornionkampuksen liiketalouden koulutuksen opetussuunnitelmat on laadittu tukemaan näitä tavoitteita ja edistämään Lapin ammattikorkeakoulun strategian mukaista arktista yhteistyötä ja rajaosaamista. Kehitämme kansainvälistä liiketoimintaosaamista ja olemme kansainvälisesti arvostettu kouluttaja, kehittäjä ja kumppani.
Organisaatiot toimivat enenevässä määrin erilaisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä kumppanuus- ja verkostosuhteissa. Organisaatiot rakentavat monikanavaisia jakeluverkkoja ja kehittävät jatkuvasti uusia ansaintamalleja. Liiketoimintaverkot tarjoavat kotimaisille ja globaaleille markkinoille yhteisiä arvolupauksia. Lapin ammattikorkeakoulun strategian yhtenä painopiste- alueena on etäisyyksien hallinta. Ammattikorkeakoulu on edelläkävijä etäisyyksien hallinnan osaamisen kehittämisessä.
Palveluliiketoiminnassa luodaan arvolupauksia ja kokonaisratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin. Asiakaslähtöisyys näkyy yritysten ja organisaatioiden toiminnassa yhä nopeampana reagointina asiakkaiden tarpeiden ja käyttäytymisen muutoksiin. Internetin myötä kilpailun sisältö ja luonne on muuttunut. Sähköinen verkko tarjoaa suoran ja reaaliaikaisen viestintäkanavan yritysten, asiakkaiden ja eri toimijoiden välille. Liiketoiminnan jatkuva muutos ja kehitys vaikuttaa myös yrityksien sisäisiin prosesseihin ja luo tarvetta kehittää organisaatioiden informaatiovirtoja.
Lapin amkin strategiset painoalat (Arktinen yhteistyö ja Pohjoinen rajaosaaminen, Etäisyyksien hallinta, Luonnonvarojen älykkään käytön edistäminen ja Turvallisuusosaaminen) sekä palveluliiketoiminta ja yrittäjyys läpileikkaavana painoalana toteutuvat tässä opetussuunnitelmassa juonteena. Painoalojen käytännön toteutuminen tarkentuu vuosittain laadittavissa toteutussuunnitelmissa.
OPINTOJEN RAKENNE JA TOTEUTUSTAPATutkinnon laajuus on 210 opintopistettä (op) ja sen suorittamiseen kuluu 3,5 vuotta. Opinnot koostuvat perusopinnoista (10 op), ammatillisista opinnoista (83op),suuntaavista ammatillisista opinnoista (57 op), vapaasti valittavista opinnoista (15 op), ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta (30 op) ja opinnäytetyöstä (15 op). Opintojen laajuus ilmoitetaan opintopisteinä (ECTS, Bolognan prosessi) ja vastaavat kansallisen viitekehyksen (NQF) mukaista tasoa 6. Opintojaksot sisältävät lähityöskentely ja itsenäistä työskentelyä.
Opinnot etenevät seuraavasti:
Opintojen 1. vuosi: Itsensä kehittäjä
Opintojen 2. vuosi: Julkishallinnon osaaja
Opintojen 3. vuosi: Julkishallinnon ammattilainen
Opintojen 4. vuosi: Julkisyhteisöjen kehittäjä
Opintojakson yleiset arviointikriteerit
Arviointitasot
Tyydyttävä 1 (- 2)
Hyvä 3 (- 4)
Kiitettävä 5
Tekniset taidot = työmenetelmien oppiminen ja osaaminen, työn johdonmukaisuus suhteessa tavoitteisiin
yksittäisten työsuoritusten osaaminen, työmenetelmien käytössä ja valinnoissa hapuilua, työn laatu täyttää minimivaatimukset, ajankäyttö hallitsematonta
työn osakokonaisuuksien osaaminen, työmenetelmien hallinta käytännön tasolla, työn tulos laadukasta, ajankäyttö hallinnassa
työkokonaisuuksien ja työmenetelmien hallinta perusteltua, työn tulos korkealaatuista, ajankäyttö tehokasta
Tiedolliset taidot = teoreettiset tiedot ja taidot, luovuus, suunnittelutaidot, arviointi-, tutkimus- ja kehittämistaidot
Ks. Liite 1 osion yksityiskohtaisempaa tarkastelua varten
tuntee käsitteistöä sattumanvaraisesti
suunnittelee ja arvioi toimintaansa tekojen ja päällimmäisen näkyvyyden tasolla
tutkiva työote puuttuu, ei näe jatkuvan kehityksen tarpeellisuutta
tuntee ja ymmärtää käsitteistöä
pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti myös funktioiden ja merkitysten tasolla
tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote
alan käsitteiden käyttö sisäistettyä ja loogista
toiminta itsenäistä, joustavaa ja vastuullista, arvioi ja kehittää aktiivisesti
tutkiva, kokeileva ja kehittävä työote
Sosiaaliset taidot = yhteistyötaidot, vuorovaikutus, esiintyminen, neuvottelutaidot
yhteistyötaidot kehittymässä vuorovaikutus perustuu omiin mielijohteisiin, ei tilannekohtaisiin tavoitteisiin
esiintyminen ja toiminta tilanteissa epävarmaa, valmius palautteeseen kehno
pyrkii toimimaan yhteisössä ja suhteessa tilanne- ja tehtäväkohtaisin tavoitteisiin vuorovaikutuksellisesti ja vastuullisesti
esiintyminen ja toiminta funktionaalista valmius palautteeseen hyvä
pyrkii toimimaan oikeuden- ja asianmukaisesti yhteisössä ja suhteessa tilanne- ja tehtäväkohtaisin tavoitteisiin vuorovaikutuksellisesti ja vastuullisesti
esiintyy sujuvasti ja toimii aktiivisesti tilanteissa
haluaa aktiivisesti palautetta ja hyväksyy erilaisuuden
Vastuullisuus = motivaatio, toisten huomiointi, tuen antaminen, oma-aloitteisuus
ei aina huomioi työyhteisön sopimuksia, toiminta mielivaltaista
väistää vastuuta, oma-aloitteisuus vähäistä
toimii oma-aloitteisesti ja noudattaa dialogisesti työyhteisön sopimuksia
ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan
arvostaa työyhteisöä ja tukee aktiivisesti mutta kriittisesti ja kehittävällä otteella sen sopimuksia, toimii aloitteellisena ja vastuullisena jäsenenä
Ammatillinen kehitys = oppimistaidot, uuden tiedon soveltaminen, osaamisen kasvu, ammatillinen kypsyys
oppiminen vaatii jatkuvaa tukea ja erillisratkaisuja
hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun, valmiudet ammatilliseen kehitykseen ovat olemassa
oppii melko vaivattomasti, osaa hyödyntää ja kokeilla hyvin oppimaansa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet, hyvät valmiudet ammatilliseen kasvuun ja kehitykseen
sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietoja ja taitoja, edistyy ja kasvaa myös tavoitteiden suhteen, erinomaiset valmiudet ammatilliseen kasvuun ja kehitykseen
Kirjallisten tai taiteellisten tuostosten yksityiskohtaisemmat arviointikriteerit
Arviointikriteerit 0 - 5
Arvosanat
Arvioinnin tasot
Tieto- ja taitoperusta
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen
Analysointi, syntetisointi ja reflektointi
Arviointi ja aktiivisuus
5
Kiitettävä
Syvällinen aiheeseen kuuluvien tietojen ja taitojen tarkastelu ja käyttö, valintojen perustelu
Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen / tavoitteisiin sopivien lähdemateriaalien, tekotapojen tai välineiden tunnistaminen, valinta ja käyttö
Selkeä, looginen ja monipuolinen keskeisten asioiden käsittely, taitaminen
Johtopäätösten, oman pohdinnan johdonmukainen esittäminen ja perustelu suhteessa tavoitteisiin
Työskentely, teos tai kirjallinen tuotos osoittaa oivaltavaa ja kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta
Osallistuminen dialogista ja vastuullista
4
Erittäin hyvä
Kattava aiheeseen kuuluvien tietojen ja taitojen tarkastelu ja käyttö, valintojen perustelu
Kriittinen aiheeseen / tavoitteisiin sopivien lähdemateriaalien, tekotapojen tai välineiden valinta ja käyttö
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden käsittely, taitaminen
Johtopäätösten, oman pohdinnan johdonmukainen esittäminen ja perustelu suhteessa tavoitteisiin
Työskentely, teos tai kirjallinen tuotos osoittaa oivaltavaa ja kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Osallistuminen dialogista ja vastuullista
3
Hyvä
Aiheeseen kuuluvien tietojen ja taitojen tarkastelu ja käyttö, valintojen perustelu
Aiheeseen / tavoitteisiin sopivien lähdemateriaalien, tekotapojen tai välineiden valinta ja käyttö
Selkeä valittujen asioiden käsittely ja taitaminen
Johtopäätösten, oman pohdinnan esittäminen ja perustelu suhteessa valittuihin asioihin
Työskentely, teos tai kirjallinen tuotos osoittaa pohtivaa ajattelua ja aktiivisuutta.
Osallistuminen vastuullista.
2
Tyydyttävä
Aiheeseen kuuluvien tietojen ja taitojen tarkastelu ja käyttö
Aiheeseen / tavoitteisiin sopivien lähdemateriaalien, tekotapojen tai välineiden käyttö.
Valittujen asioiden, käsittely ja taitaminen
Johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen
Työskentely, teos tai kirjallinen tuotos osoittaa pohtivaa ajattelua.
Osallistuminen puutteellista
1
Välttävä
Välttävä aiheeseen kuuluvien tietojen ja taitojen tarkastelu ja käyttö
Aiheeseen / tavoitteisiin liittyvien lähdemateriaalien, tekotapojen tai välineiden käyttö
Pyrkimys valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen
Työskentely, teos tai kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimyksiä pohtivaan ajatteluun
Täydennettävä
Hylätty
Epäloogisuutta toteutuksissa, tehtäviä palauttamatta, aihealueita puuttuu
Aiheeseen kuuluvien tietojen ja taitojen tarkastelu ja käyttö riittämätöntä. Tiedot ja taidot riittämättömiä
Toteutus puutteellista
Aiheeseen / tavoitteisiin liittyvien lähdemateriaalien, tekotapojen tai välineiden käyttö ei ole hallussa. Osaaminen puutteellista
Epäloogisuutta ja puutteita toteutuksissa
Ei pyrkimystä valittujenkaan asioiden ja oman pohdinnan esittämiseen. Kiinnostus puutteellista.
Tehtäviä palauttamatta, aihe- tai asia-alueita puuttuu
Työskentely, teos tai kirjallinen tuotos eivät täytä tavoitteita. Osallistuminen mielijohteista
SUUNTAUTUMISVAIHTOEHDOT / VALINNAISET OPINNOTLiiketalouden koulutuksen aikuisopiskelijat suuntaavat opintonsa julkishallintoon.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | 1. / 2014 | 2. / 2015 | 3. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2016 | 3. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2017 | 3. / 2017 | 1. / 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AMK_PERTR |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
T301L101OJ | Aloitekykyinen ja yrittäjämäinen toimintatapa | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 1 | ||||||||||||||||
T301L102OJ | Yhteistyökyky ja viestintäosaaminen | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||
AMMTR |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
140 | |||||||||||||||||||||
T301L103OJ | Kansantalouden perusteet | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
T301L141OJ | Oikeuden perusteet | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L105OJ | Matemaattiset ja tilastolliset perusmenetelmät | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L106OJ | Sovellusosaaminen | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L107OJ | Liiketoiminnan perusteet | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
T301L142OJ | Julkisyhteisöjen toiminta | 13 | 13 | 13 | 13 | ||||||||||||||||||
T301L143OJ | Julkishallinnon asiakaspalvelu | 8 | 8 | 8 | 8 | ||||||||||||||||||
T301L108OJ | Henkilöstöjohtaminen ja esimiestyö | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
T301L144OJ | Palkkahallinto | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
A1STA424OJ | Julkishallinnon hankintatoimi | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
T301L155OK |
Tutkimustoimintaosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||
T301L155AOJ | AMK:n tutkimustoiminta | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L155BOJ | Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L155COJ | Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L145OJ | Suomen kieli ja viestintä 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L146OJ | Englannin kieli ja viestintä 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L147OJ | Ruotsin kieli ja viestintä 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L148OJ | Julkishallinnon sähköiset palvelut | 7 | 7 | 7 | 7 | ||||||||||||||||||
T301L149OJ | Julkishallinnon johdon laskentatoimi | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
T301L150OJ | Johtaminen julkishallinnossa | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||
T301L135OJ | Meetings and Negotiations | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L136OJ | Möten och förhandlingar | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L151OJ | Julkisten organisaatioiden kehittäminen | 13 | 13 | 13 | 13 | ||||||||||||||||||
T301L152OJ | Suomen kieli ja viestintä 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L153OJ | Englannin kieli ja viestintä 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
T301L139OJ | Professional Reading and Writing | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
T301L154OJ | Ruotsin kieli ja viestintä 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
VAP_VALTR |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5 ) |
5 | |||||||||||||||||||||
A11V015OJ | Valmentava englanti | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
A11V016OJ | Valmentava ruotsi | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||
HARJOITTTR |
AMMATTITAITOA EDISTÄVÄ HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||
T301L200OJ | Perusharjoittelu | 12 | 12 | 12 | 12 | ||||||||||||||||||
T301L201OJ | Ammatillinen harjoittelu | 18 | 3 | 15 | 3 | 15 | 3 | 15 | |||||||||||||||
OPINNATR |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||
T301L202OJ | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 66 | 61 | 59 | 15 | 36 | 30 | 30 | 31 | 29 | 30 | 15 | 36 | 30 | 0 | 30 | 31 | 0 | 29 | 30 | 0 | 15 |
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.