Siirry suoraan sisältöön

Johdatus Tradenomiopintoihin (10op)

Opintojakson tunnus: R301L13OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelutaidot:
Opiskelija tietää korkeakoulukonsernin ja Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamat mahdollisuudet henkilökohtaisen oppimisprosessin suunnittelussa. Opiskelija tietää oman ammattialansa ja koulutusohjelmansa tavoitteet. Opiskelija tietää korkeakouluopiskelun ja -oppimisen ominaispiirteet ja peruskäsitteet. Opiskelija osaa hakea ja käyttää tietoa. Opiskelija osaa käyttää opiskelukirjoitteissaan asiatyyliä ja Lapin ammattikorkeakoulun asiakirjamalleja ja osaa hyödyntää tekstinkäsittelyohjelmaa. Opiskelija osaa hyödyntää Lapin ammattikorkeakoulun sähköisiä työvälineitä. Opiskelija ottaa vastuun oppimisestaan.
Ammatillisen osaamisen valmiudet:
Opiskelija tietää ja osaa käyttää oman ammattialansa keskeisiä käsitteitä ja hallitsee kestävän kehityksen periaatteet. Opiskelija osaa työelämän käyttäytymissäännöt jaedistää työyhteisönsä hyvinvointia. Hän osaa käyttää taulukkolaskentaohjelmaa.
Teemat:
1. Opiskelutaidot
- opiskelu ammattikorkeakoulussa
- työvälineiden käyttö
- tiedon hankinta
- asiakirjamallit ja tekstinkäsittely
- oma opiskelusuunnitelma
2. Ammatillinen osaaminen
- tradenomi tulevaisuuden työntekijänä
- työelämän käyttäytymissäännöt
- liiketalouden keskeiset käsitteet
- kestävä kehitys liiketalouden näkökulmasta
- taulukkolaskenta

Sisältö

1. Opiskelutaidot
- opiskelu ammattikorkeakoulussa
- työvälineiden käyttö
- tiedon hankinta
- asiakirjamallit ja tekstinkäsittely
- oma opiskelusuunnitelma
2. Ammatillinen osaaminen
- tradenomi tulevaisuuden työntekijänä
- työelämän käyttäytymissäännöt
- liiketalouden keskeiset käsitteet
- kestävä kehitys liiketalouden näkökulmasta
- taulukkolaskenta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointisuunnitelma ja kriteerit


Tyydyttävä (1-2)
Hyvä (3-4)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tietää liiketalouden alan peruskäsitteet.
Opiskelija osaa käyttää liiketalouden alan peruskäsitteitä.
Opiskelija ymmärtää käsitteiden suhteet toisiinsa.
Opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet.
Opiskelija osaa käyttää kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen yrityksen toimintaan.
Opiskelija tietää työelämän käyttäytymissäännöt ja noudattaa niitä.
Opiskelija ymmärtää työelämän käyttäytymissääntöjen merkityksen yrityksen toiminnan kannalta.
Opiskelijaosaa arvioida ja kehittää ryhmänsä käyttäytymissääntöjä.
Opiskelija osaa käyttää tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmistoja
Opiskelija osaa hyödyntää tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmistoja monipuolisesti.
Opiskelija hallitsee hyvin tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmistojen käytön.

Opintojakson arviointisuunnitelma (ks. alla) kuvaa osaamisen arvioinnin toteutuksen. Arviointisuunnitelma esitellään opintojakson alussa ja oppimistulosten arviointi toteutetaan sen mukaisesti.
Arvioinnin kohde
Suoritustapa
Arviointi
Arvioija
Alustavan HOPSin laatiminen
HOPS-keskustelu käyty.


Sähköisten työvälineiden käyttö
Näyttö osaamisesta ICT-käyttötaidot. Näyttö annetaan viimeisillä tunneilla.
Arviointiasteikko: hyväksytty-hylätty. Arviointikriteerit, ks. opintojaksokuvaus.

Tiedonhaku- ja hyödyntämistaidot
Arviointi liitetään sovittuun tiedonhakutehtävään.
Arviointiasteikko: hyväksytty-hylätty. Arviointikriteerit, ks. opintojaksokuvaus.

Asiakirjastandardin ja asiatyylin hallinta
Arviointi liitetään sovittuun tiedonhakutehtävään.
Arviointiasteikko: hyväksytty-hylätty. Arviointikriteerit, ks. opintojaksokuvaus.

Liiketalouden peruskäsitteet ja kestävä kehitys (paino 40 %)
Tentti
Arviointiasteikko: 0-5. Arviointikriteerit, ks. opintojaksokuvaus





Työelämän käyttäytymissäännöt (paino 20 %)
Arviointi liitetään sovittuun tiedonhakutehtävään
Arviointiasteikko: 0-5. Arviointikriteerit, ks. opintojaksokuvaus

Excel, word (paino 40 %)
Tentti
Arviointiasteikko: 0-5. Arviointikriteerit, ks. opintojaksokuvaus


Suoritusmerkinnän saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osioiden hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yhdellä tentillä.
Oppimista ja oppimisprosessin toteutumista arvioidaan Lapin AMKin laatuohjelman mukaisesti opintojaksopalautteella, jonka opiskelijat antavat opintojakson päättyessä. Palautetietoa käytetään opetuksen kehittämisessä.

Siirry alkuun